مذاکرات-بین‌الافغانی-و-جلسات-شش-و-نیم-صبح؛-دو-روند-ناکام

نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشری با ابراز نگرانی از افزایش قتل‌های هدفمند در چند ماه اخیر می‌گویند: مذاکرات بین‌الافغانی و نشست‌های شش‌ و نیم امرالله صالح تاکنون هیچ نتیجه‌ای در پی نداشته بلکه خشونت‌ها و جنگ گروه طالبان در برابر مردم افغانستان شدت یافته است.

به گزارش افغان نیوز: ترنم سعیدی، فعال مدنی و حقوق زن، امروز( سه‌شنبه، ۳۰ جدی) در "نشست خبری ۶۰ نهاد جامعه مدنی و حقوق بشری در پیوند به حملات تروریستی گروه طالبان و جنایت ضد بشری روی خبرنگاران و فعالان جامعه و تاکید بر آتش‌بس در مذاکرات صلح دوحه" گفت که نشست‌های شش‌ و نیم امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری نتیجه مثبت ندارد‌، بلکه ترور و قتل‌های هدفمند بیشتر از گذشته افزایش یافته است.

خانم سعیدی گفت: افزایش ناامنی‌ها و ترور‌های هدفمند باعث شده است که شماری از فعالان و نخبگان کشور را ترک کنند. از سوی هم، حملات و انفجا‌های ناشی از ماین‌های میقناطیسی باعث تضعیف روحیه و امید مردم افغانستان شده و این امر به شدت نگران کننده است.

جواد مهریان، فعال مدنی نیز در این نشست گفت که رسانه‌ها و خبرنگاران صدای مردم افغانستان اند و قتل خبرنگاران و فعالان جامعه‌ای رسانی و مدنی به معنای خاموش ساختن صدای شهروندان کشور می‌باشد.

آقای مهریان از افزایش قتل‌های هدفمند خبرنگاران و فعالان‌ جامعه مدنی انتقاد کرده و گفت که رهبران حکومت تنها با گفتن تسلیت نسبت به قتل خبرنگاران بسنده می‌کنند و هیچ گام عملی را تا کنون در راستای مهار قتل‌های هدفمند روی دست نگرفته اند.

او تاکید کرد که رهبران حکومت ناکارآمدی و ناکامی خود را نباید به کشورهای همسایه و بیگانگان نسبت دهند، زیرا خود شان در قبال تامین امنیت شهروندان بی توجه می‌کنند.

شهرام رحمانی، ریسس نسل سبز افغانستان در این نشست گفت که در فضای خشونت و تشدید جنگ گفتگوهای صلح معنی ندارد و باید مذاکرات در فضای عاری از خشونت‌ها میان دو طرف صورت گیرد.

او گفت که در پرونده‌های قتل خبرنگاران و فعالان مدنی هیچ گونه پیشرفتی دیده نمی‌شود و تنها در نهاد‌های قضایی کشور حفظ شده است.

نهادهای جامعه مدنی و حقوق بشری در اعلامیه‌یی از سازمان ملل متحد خواستند که در پیوند به ترور خبرنگاران و فعالان جامعه مدنی باید تحقیق و بررسی همه جانبه نماید و عاملان آن را در فهرست سیاه این سازمان قرار دهد.

این درحالی است که امرالله صالح، معاون اول ریاست‌جمهوری دیروز (۲۹ جدی) در برگه فیسبوک‌اش، راه حل قتل‌های هدفمند را اعدام اعضای گروه طالبان دانسته و نگاشته است: "یکی از راه حل‌های اساسی این چالش، اعدام شماری از بازداشت‌شدگان است؛ زیرا آن‌ها باید اعدام شوند تا درس عبرتی برای متباقی آن‌ها شود".

سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات معاون اول ریاست جمهوری که پیشنهاد اعدام زندانیان این گروه را مطرح کرده، می‌گوید: کسی حق اعدام «زندانیان جنگی و سیاسی» را ندارد و این عمل بهایی سنگینی خواهد داشت.

مذاکرات بین‌الافغانی و جلسات شش و نیم صبح؛ دو روند ناکام

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد