مراسم-جنازه-رئیس-شورای-عالی-صلح-در-ارگ-ریاست-جمهوری-برگزار-شد

مراسم نماز جنازۀ پیر سید احمد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی اسلامی و رئیس شورای عالی صلح، صبح امروز به اشتراک محمد اشرف غنی رئیس‎جمهور غنی و سایر مقام های حکومت در ارگ برگزار گردید.

به گزارش افغان خبر: رئیسجمهور در حالیکه از سوی شماری از اراکین بلند رتبۀ دولتی همراهی میگردید، هنگام ورود به قصر سلام خانۀ ارگ به پیکر مرحوم پیر سید احمد گیلانی ادای احترام کرد و پس از آن نماز جنازۀ مرحومی به امامت رهبر جهادی استاد عبدرب الرسول سیاف ادا گردید و به روح این شخصیت معزز و روحانی اتحاف دعا شد و برایش از درگاه خداوند (ج) بهشت برین تمنا گردید.

هم‏چنان سفرا و اعضای کوردیپلوماتیک مقیم افغانستان نیز به پیکر مرحوم پیر سید احمد گیلانی ادای احترام کردند.

سپس رئیسجمهور غنی صحبت کرد و از خدمات و تلاشهای مرحوم پیر سید احمد گیلانی منحیث رهبر جهادی، رئیس شورای عالی صلح و یک شخصیت روحانی و با تقوا به نیکویی یاد آوری و قدردانی نمود.

رئیسجمهور ضمن تسلیت به خانواده مرحوم پیر صاحب و مردم افغانستان، گفت: امروز وداع ما با شخصیتی است که ملت وی را به عنوان مصلح خود میپنداشت، شخصیتی که دارای ابعاد مختلف بود و بهترین اوصاف در وی جمع شده بود و از بهترین خصوصیات ملی و اسلامی ما نمایندگی میکرد.

محمداشرف غنی افزود: بُعد اول زندگی جناب پیر صاحب، طریقت بود و به‏حیث بزرگ طریقت قادریه، همیشه پیام اعتدال، همبستگی امت اسلامی، پیام اتفاق و اتحاد و اوصاف که همه مردم را با هم بیآورد و همه دنیای اسلام را با هم مرتبط سازد، از عراق تا هندوستان و و امریکا و غیره در این سلسله جمع شده بود.

وی گفت که بُعد دیگر شخصیت پیر صاحب این است که وی از رهبران بزرگ جهاد مقدس ما بود و با سایر رهبران یک دورۀ درخشان اراده ملی را به اساس فرمایشات و احکام دین مقدس تجلی دادند و این بُعد شان نیز ملی، منطقوی و بین‏المللی بود.

رئیس‏جمهور خاطرنشان نمود که جناب پیر صاحب در بُعد ملی همیشه شخصیتی بود که ما را با هم جمع و وصل میکرد و شخصیتی بود که هیچ گاهی باعث نزاع نگردید و یک کلمه منفی راجع به دیگران از نزدش شنیده نشده بود.

رئیسجمهور غنی گفت که من به طور خاص از جناب پیر صاحب سپاس‏گذار هستم که در این شرایط دشوار دعوت حکومت وحدت ملی را برای پذیرفتن مسئولیت شورای عالی صلح قبول کرد و در مدت کوتاه تحت قیادت وی دستآورد امضای موافقت‏نامه صلح با حزب اسلامی انجنیر حکمتیار صورت گرفت.

محمداشرف غنی گفت که این غم تنها غم خانواده پیرصاحب نیست، این غم یک حزب، سمت و تنظیم نیست، این غم تمام مردم افغانستان است و در این غم همه شریک هستیم و تمنا داریم که به فضل و مرحمت خداوند (ج) شرایطی مساعد گردد که آرزوهای پیرصاحب که همانا یک افغانستان با امن و دارای اقتدار و وحدت ملی و پیمان ملی بود، عملی گردد و این خاک به صلح و ثبات دایمی برسد.

در این مراسم سید حامد گیلانی پسر ارشد مرحوم پیر سید احمد گیلانی به نمایندگی از خانوادۀ مرحوم پیر صاحب، صحبت نمود و ارج‏گذاری رئیسجمهور، رئیس اجرائیه و سایر بزرگان کشور به پیر صاحب منحیث یک بزرگ ملی و جهادی، تشکری کرده گفت که ما در پهلوی نظام در هر فراز و نشیب قرار خواهیم داشت.

وی هم‏چنان از تلاش‏های استاد محمدکریم خلیلی و اعضای کمیسیون برگزاری مراسم جنازه، تدفین و فاتحه مرحوم پیر سید احمد گیلانی، تشکری کرد. 

متعاقباً مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان به روح پیر سید احمد گیلانی اتحاف دعا نمود و به متوفی بهشت برین از درگاه ایزد متعال آرزو کرد.

سپس رئیس‏جمهور و سایر اراکین بلند رتبه ملکی و نظامی کشور پیکر پیر سید احمد گیلانی را در حالیکه طی مراسم خاص نظامی از قصر سلام خانه الی مکان مخصوص انتقال میگردید، مشایعت نمودند.

قرار است جنازۀ مرحوم پیر سید احمد گیلانی به آرامگاه آبایی شان در ولایت ننگرهار انتقال گردد و مراسم خاکسپاری مرحومی به اشتراک شمار زیادی از پیروان و علاقهمندان وی در ولسوالی سرخرود آن ولایت انجام شود.

در این مراسم برعلاوۀ رئیسجمهور غنی، خانم اول کشور، حامد کرزی رئیسجمهور پیشین، قانونپوه سرور دانش معاون دوم رئیسجمهور، داکترعبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، شماری از رهبران جهادی شخصیت‏های ملی و سیاسی و بزرگان قومی، مولوی قیام الدین کشاف رئیس شورای سرتاسری علمای افغانستان، اعضای کابینه، مشاوران ریاست جمهوری، شماری از وکلا و سناتوران، معاونین و اعضای شورای عالی صلح، تعدادی از اعضای کوردیپلوماتیک مقیم افغانستان، اعضای خانواده و دوستان مرحوم پیر سید احمد گیلانی، اشتراک داشتند.

مراسم جنازه رئیس شورای عالی صلح در ارگ ریاست جمهوری برگزار شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد