مسئولان-محلی-ولایت-سمنگان-فاسد-و-بی-کفایت-هستند

شورای ولایتی سمنگان؛ مسئولان محلی این ولایت را در امر تامین امنیت و رسیدگی به مشکلات مردم ناتوان دانسته و آنها را متهم به فساد و بی کفایتی میکند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: راز محمد رئیس شورای ولایتی سمنگان امروز شنبه اول جدی، به خبرنگار افغان نیوز گفت که رانندگان موترهای انتقال ذغال سنگ در مسیر راه با کمین ها و باج گیری های طالبان مواجه اند که قادر به پرداخت مالیه نمی باشند.

راز محمد با بیان این مطلب تصریح می کند که عبدلطیف ابراهیمی و محمد خان دریاب قوماندان امنیه ولایت سمنگان در حالی که گزارش همه روز از این مشکل برایشان بازگو می شود اما هیچ توجهی ندارند.

رئیس شورای ولایتی سمنگان می افزاید که خطر راه گیری و اخذ مالیه از سوی طالبان همه روزه رانندگان موترهای ذغال سنگ را در این ولایت تهدید می کند که نیازمند رسیدگی به مشکلاتشان از سوی مقامات مرکزی می باشند.

او همچنان اظهار داشت که هیچ یک از مسوولان ولایت سمنگان صادق نیستند و به غفلت وظیفه ای و خواب رفتگی متهم اند.

این نماینده مردم در شورای ولایتی سمنگان خاطر نشان ساخت که دو روز قبل دو موتر ذغال سنگ که به سمت مزار در حرکت بودند به دلیل نپرداختن پول به طالبان حریق گردیدند، و ۱۵ راننده موتر نیز در گروه طالبان قرار گرفته اند که از سرنوشت شان اطلاعی در دست نیست.

از سوی هم عبدالله یک تن از رانندگان موتر ذغال سنگ در این ولایت گفته های زارمحمد رئیس شورای ولایتی سمنگان را تایید می کند و می گوید که آنان  توانایی پرداخت ماهانه ۷هزار افغانی را به طالبان ندارند.

این راننده موتر ذغال سنگ به افغان نیوز گفت که مشکلات رانندگان نه تنها با طالبان است بلکه دولت نیز هیچ گونه توجهی به آنان ندارد و برای تامین امنیت مسیرهای انتقال ذغال سنگ به ولایات کوچکترین تلاشی ننموده است.

عبدالله با این که مشکل اخذ پول و ناامنی را از آغاز فصل سرما عنوان می کند اما تاکید دارد که از ۱۷ روز به این سو رانندگان در مسیر انتقال ذغال سنگ با مشکلات بیشتر جانی و مالی روبرو هستند.

وی حکومت محلی را در تامین امنیت جاده ها ناتوان خواند و افزود که هیچ کسی از مسوولان با آنان برای بازدید از وضعیت آنها به محل نیامده است.

این درحالی است که چندی قبل سخنگوی والی سمنگان مدعی شده بود که والی و سایر مقامات محلی از معدن این ولایت و نیز رانندگان دیدن و از مشکلاتشان جویا شده است.

صدیق الله عزیزی با این که اکنون تماس های مکرر ما را پاسخ نمی دهد اما چند روز قبل ارایه اسناد از مشکلات رانندگان در این ولایت را رد نموده بود با این که رئیس شورای ولایتی مدعی است اسناد موثق از مشکلات رانندگان در اختیار دارند و به مقام ولایت نیز در میان گذاشته اند.

در همین حال صفت الله سمنگانی معاون مقام ولایت امنیت این ولایت را خوب ارزیابی نموده یادآور میشود که تنها ولسوالی دره صوف پایین با مشکل وجود طالبان روبرو است.

آقای سمنگانی خاطر نشان می سازد ۱۵ تن از رانندگان گروگان برداشته شده در همان ساعت که دستگیر شده بودند با پا درمیانی موسفیدان و قریه داران ولسوالی آزاد شدند.

معاون مقام ولایت سمنگان اضافه کرد طالبان با راه اندازی نزاع قومی، مذهبی و زبانی میان مردم ولسوالی دره صوف پایین اهل تسنن و دره صوف بالا که اهل تشیع هستند مردم را به جان هم می اندازند.

سمنگانی همچنین علاوه نمود با این که طالبان در تلاش راه اندازی جنگ قومی در این ولایت هستند اما مردم این دو ولسوالی با همدیگر صادقانه همکاری و برادری دارند و در آزادی رانندگان موتر ذغال سنگ که از اهل تشیع بودند، ریش سفیدان اهل تسنن صادقانه پا درمیانی و همکاری نمودند.

اما راز محمد رئیس شورای ولایتی این ولایت از همکاری مردم دره صوف پایین با طالبان خبر داده می گوید که دولت کمتر از 20 درصد خاک ولسوالی دره صوف پایین را در کنترل خود دارد و متباقی در کنترل طالبان می باشد.

رئیس شورای ولایتی سمنگان تاکید می کند که طالبان مردم دره صوف پایین را مجبور به همکاری با خودشان نموده و از آنان سلاح و مهمات و همچنان درخواست رساندن مواد غذایی میکنند.

راز محمد گفت که مردم این ولسوالی با طالبان معاملات تجاری سلاح و امکانات جنگی را دارند که مرمی، اسلحه و راکت طالبان از سوی مردم تامین می شود.

از سوی هم تلاش کردیم تا پاسخ مقام ولایت سمنگان را داشته باشیم اما با تماس های مکرر حاضر به پاسخگویی نشدند.

گزارش از حبیبه حبیبی

مسئولان محلی ولایت سمنگان فاسد و بی کفایت هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد