مسوولان-اتاق-تجارت-بر-حل-چالش‌ها-تاکید-دارند

مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان محدودیت‌ها در بخش تجارت میان کابل و اسلام‌آباد را به زیان دو کشور دانسته و بر حل چالش‌های موجود در این زمینه تاکید دارند.

به گزارش افغان نیوز؛ با گذشته یک هفته از مسدود شدن گذرگاه تورخم به روی موترهای بابری، مسوولان اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان در این مورد می‌گویند که محدودیت‌ها در بخش تجارت به زیان دو طرف بوده و نیاز است تا کابل و اسلام‌آباد در این زمینه به توافق برسند.
محمد یونس مومند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان به آژانس افغان نیوز گفته است که با بسته شدن گذرگاه تورخم به روی موترهای بازرگانی، روزانه یکصد هزار دالر زیان برای بازرگانان وارد می‌شود.
آقای مومند تاکید کرد که حکومت موقت پاکستان در تجارت با افغانستان باید مطابق اصول بین‌المللی و توافق اپتا عمل نماید. او بیان داشت که مسوولان این اتاق در مورد گذرگاه تورخم و بعضی گذرگاه‌های دیگر با مقام‌های پاکستان دیدارهای به منظور حل مشکلات بازرگانان داشته اند اما؛ تا اکنون نتیجه مثبت نداشته است.
معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری می‌گوید که حکومت موقت پاکستان در مدت یک هفته ۶ بندر تجارتی میان افغانستان و پاکستان را مسدود نموده که این امر سبب زیانمند شدن بازرگانان شده است.
آقای مومند از مقام‌های پاکستانی خواست تا زمان حل این مسئله و حل مشکلات پاسپورت رانندگان موترهای بابری کشور، حکومت موقت پاکستان باید از طریق تذکره الکترونیکی به آنان اجازه تردد بدهد. 


او با تاکید بر این که مشکلات بخش خصوصی در کشور نزدیک به ۸۰ درصد حل شده گفت که اما؛ در بیرون از کشور مشکلات بازرگانان همچنان پابر جاست.
آگاهان مسائل اقتصادی به این باور‌اند که باید داد و ستد افغانستان با کشور‌های منطقه از راه‌های بدیل افزایش یابد.
عبدالبصیر رشتیا، آگاه مسایل اقتصادی در مورد مسدود ماندن گذرگاه تورخم می‌گوید که حکومت سرپرست باید راه بدلیل تجارت را جستجو نماید چون؛ پاکستان همواره مشکلات سیاسی با مسئله مهاجران و بازرگانان کشور پیوند می‌دهد.
آقای رشتیا افزود که این مشکل تنها چالش امروز بین پاکستان و افغانستان نیست و هراز گاهی که روابط سیاسی میان دو کشور تیره ‌می‌شود، اسلام‌آباد فشار را بالای مهاجران و بازرگانان افغانستان وارد می‌کند.
ویس ناصری، آگاه مسایل سیاسی در این زمینه می‌گوید که حجم تجارت میان کابل و آسلام‌آباد زیاد بوده و نباید مسایل سیاسی و  امنیتی تاثیر منفی بر تجارت میان دو کشور داشته باشد.
 از سوی هم، شماری از بازرگانان کشور می‌گویند که بسته‌شدن گذرگاه تورخم به روی موترهای بازرگانی سبب شده تا بیش‌تر میوه تازه و سبزیجات افغانستان در این مسیر فاسد شود.
آنان از مقام‌های حکومت سرپرست خواست که در گفتگو با مقام‌های پاکستانی این مشکلات را به گونه‌‌ای اساسی حل نمایند.
این در حالی است گذرگاه تورخم شنبه گذشته، پس از آن بسته شد که مقام‌های پاکستان داشتن پاسپورت و ویزا را برای رانندگان موترهای باربری افغان الزامی اعلام نمود.

مسوولان اتاق تجارت بر حل چالش‌ها تاکید دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد