مسیر-ناهموار-صلح؛-حکومت-موضع-مشخص-ندارد

نمایندگان مجلس، رهبران حکومت را متهم به برخورد سودجویانه از پروسه صلح کرده و می‌گویند که هنوز وفاق ملی لازم ایجاد نشده و حکومت از موضع پراکنده در مذاکرات سخن می‌زند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالقیوم سجادی، عضو مجلس نمایندگان، امروز( پنج‌شنبه، ۲ دلو) در نشست زیز نام" مسیر ناهموار صلح؛ چالش‌ها و فرصت‌ها" گفت که نفاق و شقاق در درون حکومت و تضاد منافع کشورهای بیرونی در پروسه صلح افغانستان از چالش‌های عمده فرا راه صلح است. همچنان موضع حکومت در میز مذاکره نسبت به طالبان پراکنده است. 

آقای سجادی افزود که باید جنگ و صلح افغانستان از گرو منازعه بر سر منافع کشورهای بیرون خارج شود؛ زیرا رقابت‌های کشورهای هند، پاکستان-امریکا، چین و ایران روی پروسه صلح تاثیر منفی گذاشته و هر کشور تلاش دارند سهم خود را از جنگ افغانستان بردارند. 

او  با بیان این که باید نهادهای امنیتی در پروسه صلح حفظ شود و آسیب نبیند، تاکید کرد: "جای تاسف است که هم حکومت و هم گروه طالبان در مذاکرات به اظهارات و تصامیم رییس جمهور جدید امریکا در کاخ سفید چشم دوخته اند". 

این عضو مجلس تاکید کرد که تغییر ایدویولوژیکی و ارزشی در طالبان به وجود نیامده و این گروه هنوز حاضر نیست که ارزش‌های دموکراتیک و حقوق بشری را بپذیرد. 

غلام حسین ناصری، عضو دیگر مجلس نمایندگان نیز در این نشست گفت که بزرگترین چالش فرا راه مذاکرات صلح عدم اتحاد در درون حکومت است و تیم اشرف غنی و داکتر عبدالله هر کدام برنامه‌های و آجندای خود را در پروسه صلح دارند. 

آقای ناصری افزود که زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان حاکمیت ملی کشور را نقض کرده و پس از ۱۸ ماه گفتگو با طالبان آجندای شخصی خود را روی میز رهبران حکومت گذاشته و تاکید دارند که آن را امضا کنند. 

او تاکید کرد که یکی از عافت‌های مهم در مسیر پروسه صلح، وابستگی سیاسیون به سازمان‌های استخبارتی کشورهای بیرونی است و تا این رابطه قطع نگردد، صلح پایدار در کشور تامین نخواهد شد. 

این در حالی است که هیات مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان پس از دو هفته هنوز نشست‌های موثر روی توحید آجندایی دو طرف نداشته اند. اعضای هیات مذاکره کننده حکومت گروه طالبان را متهم به کارشکنی و ادامه مذاکرات بین‌الافغانی می‌کنند.

مسیر ناهموار صلح؛ حکومت موضع مشخص ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد