مقامات-امریکایی-به-حکومت-طالبان-هشدار-دادند

مقامات امریکایی بهانه‌های طالبان برای عملی نکردن تعهد شان را رد نموده و تاکید داشتند که اگر مکاتب دختران را باز نکنید، روابط تان با جهان بهبود نمی‌یابد.

به گزارش افغان نیوز؛ همزمان با آغاز سال جدید آموزشی، دختران دانش آموز بالاتر از صنف ششم در صنف‌ها حضور ندارند.

وزارت معارف امارت اسلامی طالبان روز گذشته اعلام کرد که تمام مکتب‌های دخترانه (متوسطه و لیسه) الی امر ثانی بسته خواهد بود.

انتونی بلینکن، وزیر خارجهٔ ایالات متحده در واکنش به این تصمیم حکومت طالبان گفته که ما بهانه‌های طالبان برای عملی نکردن تعهد شان به مردم افغانستان را رد می‌کنیم.

وی در بیانیه‌ای گفته است: «این تصمیم طالبان اگر فوراً فسخ نشود، مردم افغانستان، دورنمای این کشور برای رشد اقتصادی و امیدواری‌های طالبان برای بهبودی روابط شان با جامعهٔ جهانی را عمیقاً صدمه خواهد زد.»

او افزوده است: «ما در کنار دختران افغان و خانواده‌های آنان می‌ایستیم.»

در همین حال، تامس وست، نمایندهٔ ویژه ایالات متحده برای افغانستان نیز گفته است که از این تصمیم طالبان عمقیاً متاثر شده است.

وی در صفحهٔ تویتراش نوشته است که این "خیانت" به تعهداتی است که طالبان به مردم افغانستان و جامعهٔ جهانی داده است.

آقای وست نگاشته است که طالبان باید برای بهبودی روابط با جامعهٔ بین المللی درهای مکاتب را به روی دختران باز کنند.

در همین حال، جین شاهین، سناتور امریکایی که از حامیان حقوق زنان و دختران افغان است در یک واکنش شدید گفته است که منحیث یک سناتور زن این اقدام طالبان را تقبیح می‌کند.

او با نشر بیانیه گفته است که جامعهٔ بین المللی باید طالبان را برای این بی‌عدالتی و نقض متداوم حقوق و آزادی‌های زنان افغان حسابده قرار دهد.

این درحالی است که کشورهای جهان تاکنون از به رسمیت شناختن رسمی طالبان به دلیل نگرانی از رفتار آنان با دختران و زنان و اتهامات نقض حقوق بشر علیه نظامیان و مقامات دولت پیشین افغانستان، امتناع ورزیده اند.

مقامات امریکایی به حکومت طالبان هشدار دادند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد