مهاجران-افغان-را-جبراً-اخراج-نکنید

با پایان مهلت پاکستان برای اخراج اجباری مهاجران افغانستان، سخنگوی ا.ا در واکنش به اخراج پناهجویان افغانستان از پاکستان و سایر کشورها، از آنان خواسته است که شهروندان کشور را مجبور به بازگشت نکنند.

به گزارش افغان نیوز؛ ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی ا.ا روز گذشته (سه‌شنبه، 9 عقرب) با نشر اعلامیه در ایکس گفته است که بیش از چهار دهه جنگ شهروندان افغانستان را مجبور به مهاجرت در پاکستان و سایر کشورهای بیرونی کرده و اکنون با مشکلات جدی از جمله اخراج اجباری مواجه اند.

در اعلامیه از پاکستان و سایر کشورها به خاطر 45 سال میزبانی از مهاجران افغانستان ابراز قدردانی شده و از این کشورها خواسته شده تا «افغان‌ها را به زور و بدون آمادگی جبرا به اخارج مجبور نسازند، بلکه با آنان وقت داده شود و از روی حسن همجواری، اخوت اسلامی و عاطفه بشری» برخورد صورت گیرد.

در اعلامیه آمده است که شهروندان افغانستان که در کشورهای بیرونی مهاجر هستند، برای امنیت این کشورها مشکلات ایجاد نکرده و در بی‌ثباتی دست ندارند.

در این اعلامیه آمده است که اموال، پول و ملکیت‌های مهاجران افغانستان در کشورهای میزبان مال شخصی و حق آنان می‌باشد و «هیچ کس حق ندارند اموال مذکور را از آنان بگیرند و شرایط نا عادلانه و غیر منصفانه در این زمینه بالای آنان وضع کند».

در اعلامیه از تمام بازرگانان و سرمایه‌داران ملی خواسته شده تا با مهاجران افغان که به دلیل چالش‌ها و موقف گیری برخی کشورها مجبور به بازگشت شده اند، در هماهنگی با کمیسیون عالی در زمینه انتقال، مسکن، سرپناه، درمان و سایر زمینه‌های همکاری نمایند.

به تازگی ملا هبت‌الله آخندزاده، رهبر ا.ا دستو داده است که کمیته‌ای برای انتقال رایگان مهاجران اخراجی از پاکستان تشکیل شود.

این در حالی است که ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ سازمان ملل درباره‌ حقوق بشر افغانستان از پاکستان خواسته که اخراج دسته‌جمعی مهاجران و پناهجویان افغانستان را متوقف و از یک بحران دیگر جلوگیری کند.

ریچارد بنت شب گذشته  (سه‌شنبه، ۹ عقرب) در ایکس نوشته است: از پاکستان می‌خواهیم با لغو برنامه‌های خود برای اخراج دسته‌جمعی مهاجران به افغانستان از یک بحران دیگر برای افغان‌ها جلوگیری کند.

روز گذشته آخرین روز ضرب‌الاجل پاکستان برای اخراج مهاجران بدون اسناد بود. پولیس این کشور با استفاده از بلندگوی مساجد از مهاجران غیر قانونی خواسته بود که طی 24 ساعت پاکستان را به مقصد کشور شان ترک کنند.

مهاجران افغان را جبراً اخراج نکنید

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد