مهاجرین-افغان-در-ایران-همچنان-در-انتظار-توزیع-شناسنامه-هستند

وزارت مهاجرین و عودت کنندگان می گوید که روند توزیع شناسنامه و پاسپورت برای مهاجرین افغان در کشور های خلیج آغاز شده، اما در ایران هنوز در این مورد به توافقی دست نیافته ایم.

به گزارش افغان نیوز: محمد رضا باهر معاون سخنگوی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان در گفتگو با افغان نیوز گفت که دو حال حاضر بیش از دو میلیون مهاجر افغان در ایران زندگی می کنند.

از این میان 840هزار تن آنها از سوی دولت ایران مدرک بود و باش دارند، 30 هزار نفر اقامت درازمدت دارند، 450 هزار نفر از ویزای کوتاه مدت برخوردار هستند و 932903 نفر دیگر به صورت غیر قانونی در آن کشور به سر می برند.

اما تاکنون  برای این افراد توزیع شناسنامه و پاسپورت افغانی در ایران آغاز نشده و وزارت مهاجرین پیش نویس این طرح را به دولت ایران فرستاده اما تاکنون ایران به این پیش نویس پاسخ نداده است.

بر اساس تفاهم نامه یی که چند روز قبل میان وزارت امور مهاجرین و وزارت خارجه کشور به امضا رسید، قرار است برای مهاجرین افغان در کشورهای خلیج، ایران و پاکستان شناسنامه و پاسپورت افغانی توزیع شود.

معاون سخنگوی وزارت امور مهاجرین اما میگوید که این روند در پاکستان به زودی آغاز میشود.

در پاکستان یک میلیون و 300هزار مهاجر افغان زندگی می کنند، که از این میان اکثر شان دارای کارت اقامت موقت (POR) می باشند و تنها 671 هزار مهاجر به صورت غیر قانونی در این کشور به سر میبرند.

آقای باهر علاوه کرد که روند توزیع پاسپورت های برقی در کشور های خلیج (امارات متحده عربی و عربستان) از یک ماه به این سو آغاز شده و این روند برای مهاجرین جریان دارد.

به گفته وی؛ مهاجرین افغان که به کشور های خلیج  بود و باش دارند با پاسپورت کشور های همسایه روانه آن کشور ها شده اند و اکنون حکومت قرار است آنها را با هویت افغان پاسپورت دهد.

بر اساس آمار وزارت مهاجرین و عودت کنندگان، در کشور های خلیج حدود یک میلیون مهاجر افغان زندگی میکنند.

در همین حال شکیب مستغنی سخنگوی وزارت خارجه کشور به افغان نیوز گفت که بسیاری از مهاجرین در جریان جنگ های داخلی افغانستان را ترک کرده و سند تابعیت افغانستان را هم ندارند.

به گفته وی به دلیل دوری راه آنها نمیتوانند برای گرفتن شناسنامه افغانی به کابل بیایند، به همین دلیل، حکومت افغانستان برای آنها سهولت ایجاد کرده تا با تثبیت هویت، برای آنها از کابل تذکره غیابی داده شود.

این روند در کشور های خلیج ادامه دارد و با گرفتن شناسنامه های افغانی برای مهاجرین، پاسپورت نیز توزیع میشود.

مهاجرین افغان در ایران همچنان در انتظار توزیع شناسنامه هستند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد