مواد-مخدر-به‌عنوان-مانع-بزرگ-در-برابر-صلح-باقی-می-ماند

سربازرس ویژه امریکا در امور بازسازی افغانستان می گوید که پس از امضای توافق‌نامه صلح، مواد مخدر به‌عنوان یک مانع بزرگ در برابر رسیدن به صلح پایدار در افغانستان باقی خواهد ماند.

به گزارش افغان نیوز: جان سپکو، سربازرس امریکا در امور بازسازی افغانستان، هنگام ارائه گزارش این اداره در واشنگتن گفت: "با موجود مواد مخدر، انتظار رسیدن به یک صلح دایمی را نداشته‌باشید. قاچاقبران مواد مخدر موجودیت یک دولت قوی را در افغانستان تحمل کرده نمی‌توانند."

او افزود: "خیلی خوشبینانه خواهد بود اگر فکر کنیم که با امضای توافق‌نامه صلح موضوع مواد مخدر به‌گونه‌ای معجزه‌آسا حل شود و تروریست‌هایی که با قاچاقبران مواد مخدر ارتباط دارند و عواید مواد مخدر را به‌دست می‌آورند، دست از این کار بردارند. مواد مخدر به‌عنوان یک مانع بزرگ در برابر رسیدن به صلح پایدار در افغانستان باقی خواهد ماند."

سیگار کشت و قاچاق مواد مخدر را یکی از دلایل عمده دوام جنگ در افغانستان می‌داند؛ چرا که به گفته این نهاد، گروه‌های تروریستی از عواید مواد مخدر تمویل می‌شوند.

بررسی‌های وزارت دفاع امریکا نشان می‌دهد که طالبان در اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی ۵۰۰ فابریکه تولید مواد مخدر را در اختیار داشتند و سالانه از این کارخانه‌ها حدود ۲۰۰ میلیون دالر امریکایی به‌دست می‌آوردند.

با این حال، سیگار می‌گوید که اکثر کارخانه‌های مواد مخدر طی دو سال گذشته در نتیجه حملات هوایی نیروهای خارجی در افغانستان تخریب شده و بیش از ۲۰۰ میلیون دالر به طالبان خسارات وارد کرده‌است.

مواد مخدر به‌عنوان مانع بزرگ در برابر صلح باقی می ماند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد