موضوع-بازدید-هیات-ایرانی-از-بند‌های-آبی-در-معاهده-نیامده-است

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی امارت اسلامی در مورد حق‌آبه ایران از رود هلمند می‌گوید که در معاهده‌ ۱۳۵۱ درباره‌ سفر هیات ایرانی چیزی گفته نشده است.

به گزارش افغان نیوز؛ مجاهد در گفتگو با بی‌بی‌سی گفته است که با توجه به این معاهده، ممکن است امارت اسلامی به هیات ایرانی اجازه‌ بازدید از بندهای آب افغانستان را ندهند.
مقام‌های ایرانی تاکید دارند که باید هیات فنی این کشور، میزان آب رود هلمند را سنجش و بررسی کند.
مجاهد در پاسخ به این پرسش که ایران می‌گوید آب کافی وجود دارد و چگونه میزان آب هلمند مشخص شود، گفته که امارت اسلامی تیم‌های فنی دارند و در برخی جاها آب وجود دارد.
مجاهد افزوده است: «در جاهایی که آب است ما آن را قبول داریم، مگر مسیر آب بسیار تشنه است و آبی که به طرف ایران آزاد می‌شود به ایران نمی‌رسد، جذب می‌شود».
افغانستان و ایران بر سر تقسیم آب رود هلمند، در سال ۱۳۵۱ خورشیدی معاهده‌ امضا کرده‌اند.
مقام‌های ایرانی می‌گویند که براساس این معاهده در سال‌های آبی باید همه ساله ۸۲۰ میلیون متر مکعب آب از افغانستان وارد ایران شود.
در همین حال، خبرگزاری ایرنا تصاویر ماهواره‌ای از میزان آب در بندهای رود هلمند را منتشر کرده و نوشته است که این تصاویر مقادیر قابل توجهی آب در بندهای کجکی و کمال‌خان را نشان می‌دهد.
اما؛ مقام‌های امارت اسلامی به در خواست حق‌آبه ایران می‌گویند که به معاهده ۱۳۵۱ پا بند هستند و در حالی حاضر در بند‌های کجکی و کمال‌خان بنا بر خشک‌سالی آب وجود ندارد.
امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه اخیرا در نشست به مناسبت کشته شدن ملا اختر منصور، رهبر پیشین ا.ا گفت که ایران باید از راه گفتگو حق‌آبه خود را درخواست کند نه از طریق سر و صداهای رسانه‌ای.

موضوع بازدید هیات ایرانی از بند‌های آبی در معاهده نیامده است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد