موقف-زنان-در-پیوند-به-پروسه-صلح-و-مذاکرات-بین-الافغانی

اعضای شبکه های ولایتی زنان افغانستان، موقف شان را در پیوند به روند جاری صلح، نقش زنان در این روند، رهایی زندانیان، کاهش خشونت ها و حفظ ارزش های قانون اساسی افغانستان، اعلام کردند.

به گزارش افغان نیوز: فرزان رسولی، مسوول انجمن زنان ولایتی دیروز دوشنبه( 26، حوت ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت: « تاریخ شاهد است که طالبان زنان را در افغانستان سرکوب کرده اند و امضای توافقنامه با این گروه می‌تواند تاثیر منفی بر حقوق زنان در افغانستان داشته باشد. حالا زنان خواستار مشارکت در گفتگو های صلح بخصوص مذاکرات میان افغانی هستند تا در راستای آوردن صلح به کشور شان، نقش خود را ایفاء کرده و از خود نمایندگی کنند».

او گفت: همه شمول بودن روند صلح می‌تواند سبب به میان آمدن صلح پایدار و محو خشونت ها گردد، زیرا صلح زمانی به دست می‌آید که گروه های مختلف در آوردن آن شامل شده و منافع متنوع، نیازمندی ها و موقف تمامی گروه ها، نهاد های جامعه مدنی، جوانان، زنان و مردم عام، در نظر گرفته شود.

بانو رسولی بیان کرد، تنها حضور نمایندگان بازیگران مسلح( طرف های درگیر) و احزاب سیاسی بدون حضور نمایندگان زنان در این روند، کافی نیست.« ما خواستار نمایندگی با مفهوم تاثیر گذار زنان، جوانان و سایر اقشار جامعه هستیم، خواه به صورت مستقیم از طریق حضور در میز مذاکره باشد یا به صورت غیر مستقیم از طریق ایجاد کمیته های مشورتی.»

از سوی هم، قمر نیازی، نماینده شبکه زنان ولایت هلمند گفت: تداوم جنگ طولانی کنونی نه تنها یک مانع بر سر راه صلح باقی خواهد ماند، بلکه آرمان های مردم را برای صلح در آینده، از بین خواهد برد.

وی افزود: « روند صلح افغانستان باید تحت رهبری و مالکیت افغان ها باشد و برای دست یابی به این امر، یک اجماعی ملی شکل گیرد که طی آن گروه های مختلف بالای یک سلسله از موارد موافقت کنند و در گفتگو های صلح با طالبان روی این موارد به گفتگو بی پردازند»»

بانو نیازی در اخیر تاکید کرد، «که هرنوع خروج غیر مسوولانه و عجولانه‌ی نیروهای خارجی، تلاش های دو دهه‌ی اخیر جامعه جهانی در افغانستان را از دست خواد داد. ایالات متحده باید تضمین کند که با خروج نیروهایش از افغانستان، برای زندگی و حقوق اساسی میلیون ها شهروند تهدیدی به وجود نمی‌آید.»

این در حالی است که حکومت افغانستان روی ایجاد هیات موثر و کارا برای مذاکرات صلح تمرکز دارد و فهرستی که در رسانه ها نشر شده، اعضای شبکه ولایتی زنان تایید نمی‌کنند.

موقف زنان در پیوند به پروسه صلح و مذاکرات بین الافغانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد