مکاتب-افغان-ترک-به-بنیاد-معارف-ترکیه-سپرده-شد

مدیریت مکاتب افغان – ترک از موسسه چاغ ایجوکشنل به بنیاد معارف ترکیه انتقال کرد و وزارت معارف و مقامات این کشور هدف از این اقدام را بالا بردن کیفیت و کمیت این مکاتب بیان نمودند.

به گزارش خبرگزاری افغان نیوز: مدیریت مکاتب افغان – ترک امروز (دو شنبه 7 حوت) در یک کنفرانس خبری مشترک بین وزارت معارف افغانستان و ترکیه از موسسه چاغ ایجوکیشنل به بنیاد معارف ترکیه سپرده شد.

مقامات دو کشور هدف از این اقدام را بالا بردن کیفیت و کمیت مکات افغان – ترک بیان کردند و دولت ترکیه برای بهبود این مکاتب 25 میلیون دالر مصرف میکند.

محمد ابراهیم شنیواری، سرپرست وزارت معارف افغانستان در این برنامه گفت: در نصاب درسی مکاتب افغان – ترک، هیچ گونه تغییر وارد نخواهد شد و شاگردان بیشتر نسبت به گذشته جذب این مکاتب می گردد. آقای شینواری گفت: امتحان جذب شاگردان در سراسر افغانستان دایر می گردد و در فیس این مکاتب نیز 20 درصد کاهش خواهد آمد.

سرپرست وزارت معارف بیان داشت: به اساس تفاهم نامه بین وزارت معارف افغانستان و وزارت معارف ترکیه تعداد این مکاتب در سراسر کشور به 28 باب میرسد و قرار است که ده باب مکتب جدید تخنیکی و مسلکی نیز ایجاد گردد. او افزود: قرار است که تعداد شاگردان مکاتب افغان – ترک تا ده سال دیگر به 18 هزار نفر برسد.

به اساس تفاهم نامه بین وزارت معارف افغانستان و وزارت معارف ترکیه ظرفیت لیلیه برای شاگردان ذکور و اناث 60 درصد افزایش پیدا میکند و زمینه تعلیم برای شاگردان در ولسوالی های کشور نیز فراهم میگردد.

به اساس تفاهم نامه بین دو نهاد افغانی و ترکی دولت ترکیه برای 10 درصد فارغان مکاتب افغان – ترک بورسیه‌های تحصیلی در سطح لیسانس و ماستری و دوکتورا ارائه میگردد. آقای شینواری تاکید کرد: برای تطبیق این تفاهم نامه یک تیم مشخص شده است که تمام امور را نظارت خواهد کرد.

از سوی دیگر عصمت یولماز، وزیر معارف کشور ترکیه در این برنامه خبری مشترک گفت: دولت ترکیه به همکاری مشترک خود را با وزارت معارف افغانستان ادامه میدهد و هیچ گونه مشکل در زمینه مکاتب افغان ترک وارد نمی گردد.

آقای یولماز گفت: دولت ترکیه به تفاهم بین وزارت معارف ترکیه و وزارت معارف افغانستان در زمینه ارتقاء ظرفیت مکاتب افغانستان احترام میگذارد و هر گونه همکاری لازم را در این زمینه عملی می‌کند.

مدیریت مکاتب افغان – ترک بیشتر از یک سال میشود که با جنجال مواجه است و دولت ترکیه این مکاتب را وابسته به فتح الله گلن کسی که در کوتای ترکیه متهم شناخته شده بود میدانست.

مکاتب افغان- ترک به بنیاد معارف ترکیه سپرده شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد