مکاتب-افغان-ترک-نباید-تحت-مدیریت-ترکیه-باشند

موسسه تعلیمی افغان-ترک با نشر اعلامیه گفته است که اولیای شاگردان این مکاتب، انتقال مدیریت مکاتب افغان ترک را به وزارت معارف ترکیه، یک اقدام غیر قانونی از سوی حکومت می دانند.

به گزارش افغان نیوز: اعلامیه مطبوعاتی کمیته اولیای شاگردان مکاتب مربوط موسسه تعلیمی افغان-ترک:

طوریکه مردم معارف پرور افغانستان در جریان هستند بیشتر از یک سال می شود که حکومت افغانستان تحت فشار دولت ترکیه می خواهد مدیریت مکاتب افغان-ترک در افغانستان را به وزارت معارف کشور ترکیه انتقال دهد که اخیراً کمیسیون عالی ارزیابی موسسه را گویا منحل و موافقت نامه ای نیز میان وزارت های معارف دوکشور به امضاء رسید. اما اولیای شاگردان این مکاتب بادرک این حقیقت که انحلال موسسه غیر قانونی و انتقال مدیریت به وزارت معارف ترکیه وحضور استادان جدید نظام تعلیمی وآموزشی این مکاتب موفق را برهم می زند، مانع  این اقدام غیر قانونی شده و به آن معتقد اند.

کمیسیون عالی ارزیابی و رهبری معارف افغانستان باید بداند که انحلال موسسه و امضاء موافقت نامه ها درپرتو قوانین نافذ کشور صورت گرفته می تواند، نه در مغایریت آن. ازجانب دیگر لغو موسسه تعلیمی افغان-ترک که ازسوی وزارت اقتصاد صورت گرفته نیز قانونی نبوده ،تقاضاء می کنیم که جهت رسیدگی به شکایت کمیته اولیای شاگردان مطابق قانون انجو ها کمیسیون حل منازعات دایر وتصمیم غیر قانونی کمیسیون عالی ارزیابی مبنی برلغو موسسه تعلیمی افغان-ترک را مورد بررسی مجدد  قرار دهد.

همچنان کمیته اولیای شاگردان مکاتب افغان-ترک در مورد انحلال موسسه و در مورد عقد موافقت نامه یاد شده رسماً به مقامات ذیصلاح شکایت نموده لذا باید منتظر حکم قانونی محکمه ذیصلاح باشیم و حاکمیت قانون را ارج گزاریم. دروس مکاتب بدون کدام سکتگی به حالت نورمال ادامه داشته باشد. و برای خانواده های شاگردان تشویش خلق نگردد.

بار دیگر تاکید می کنیم که تداوم حصر خانگی آقای یلماز آیتن و سامی یاووز کاملا غیر قانونی بوده و دولت باید در رهایی این شهروندان ترکیه که هیچ تقصیری ندارند اقدام نماید در غیر آن اتهام نقض حقوق بشری علیه دولت افغانستان وارد خواهد شد.

مزید برآن از اداره محترم لوی حارنوالی میخواهیم که به شکایت برحق کمیته اولیای شاگردان ترتیب اثر داده و کسانیکه در این پروسه به اجراات غیر قانونی متوصل شده اند مورد تعقیب عدلی قرار داده شوند.

مکاتب افغان ترک نباید تحت مدیریت ترکیه باشند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد