ناامنی-و-ناهنجاری‌های-فرهنگی،-مانع-فعالیت-زنان-است

دلبر‌نظری، وزیر امور زنان گفته است که عدم امنیت و ناهنجاری‌های فرهنگی در کشور، چالش های عمده فرا راه فعالیت‌های زنان درعرصه تجارت و صنایع است.

به گزارش افغان نیوز: دلبر‌نظری، وزیر امور زنان امروز دوشنبه‌(10 – میزان) در مراسم افتتاحیه رسمی اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان گفت: نبود امنیت و ناهنجاری‌های فرهنگی موانع کلان برسر راه فعالیت زنان خصوصا در عرصه اقتصادی است.

خانم نظری افزود:«‌ طی سال‌های اخیر شاهد توجه دولت در افزایش نقش زنان درتجارت و بازارکار در سطح ملی و جهانی خصوصا پیشرفت در ساحه قوانین و پالیسی‌های اقتصادی،‍‌سرمایه‌گذاری،‌تغیرات تکنالوژی و توجه به نیروی‌کاری زنان به عنوان مهم‌ترین نیروی‌کار، هستیم».

وی علاوه نمود، حمایت از زنان تجارت پیشه و تاسیس اتاق تجارت و صنایع زنان، می تواند در تقویت تجارت زنان نقش مهم و اساسی را ایفا نماید.

وی گفت، تنها 29 درصد از زنانی که در سن کار و فعالیت قرار دارند به لحاظ اقتصادی فعال هستند، که 66 درصد آنان در بخش زراعت فعالیت دارند و 24 درصد آنان در بخش‌های تولیدی کار می کنند.

او میگوید: سهم زنان در بخش اشتغال با مزد درعرصه زراعت، 10 درصد است که عاید زنان 30 درصد کمتر از مردان است.

با این حال خانم نظری اظهار میدارد که به اساس ارقام وزارت کار و امور اجتماعی، 29 درصد از زنان نیروی‌ کار روز مره را تشکیل میدهند.

قابل ذکر است که وزیر امور زنان از حکومت وحدت ملی و همکار‌های بین‌المللی میخواهد که محیط مناسب تجاری،‌تدوین مقررات و طرزالعمل‌های ساده و شفاف مطابق اساسات اقتصاد بازار برای زنان تجارت پیشه افغان فراهم نمایند و نیز تفکیک جنسیتی درنهادهای دولتی را جدی گرفته و حق مالکیت زنان را گسترش و رسمی سازند.

این درحالی است که شمار زیادی از فعالان و تجارت پیشان زن از عدم امنیت،‌صلح و ناهنجاری‌های فرهنگی در کشور شاکی بوده، اظهارمیدارند که حکومت باید در جهت آگاهی‌بخشی،‌امنیت و برداشتن موانع فرهنگی و اجتماعی برای حضور زنان شاغل و بیرون از خانه توجه جدی داشته باشد.

ناامنی و ناهنجاری‌های فرهنگی، مانع فعالیت زنان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد