نابودی-طالبان-کلید-صلح-در-افغانستان-است

بررسی از سوی انستیتیوت مطالعات استراتژیک افغانستان صورت انجام شده نشان می‌دهد که کلید تحقق صلح در افغانستان در نابودی طالبان به انجام میرسد.

به گزارش افغان خبر: انستیتیوت مطالعات استراتژیک افغانستان در نتیجه مصاحبه با 32 تن از سران جهادی، سیاست‌مداران و فعالان مدنی انجام داده است نشان می‌دهد که در گفتگوهای صلح گزینه نظامی، زیاد منطقی نیست، اما نابودی گروه طالبان می‌تواند منجر به تامین صلح و امنیت در افغانستان شود.

مصاحبه‌شوندگان در پاسخ به این پرسش که بهترین راه‌حل برای برقراری صلح و امنیت در افغانستان چیست، بیش از بیست و دو درصد که اکثریت را تشکیل می‌دهند، از نابودی گروه طالبان به عنوان بهترین راه و گزینه یادآوری کرده‌اند.

در همین حال، دکتر محمدقاسم وفایی‌زاده از تهیه‌کنندگان ارشد این تحقیق، می‌گوید یکی از عواملی که طی چهار دهه گذشته تلاش‌های صلح را در افغانستان به ناکامی کشانده است، رفتن به آدرس‌های اشتباه بوده است.

وفایی زاده گفت؛ حکومت همواره با طرف‌های درگیر جنگ برای دست‌یافتن به صلح، به جای تلاش برای انجام مذاکرات مستقیم، به آدرس‌های غیرمستقیم رفته و این مساله باعث ناکامی تلاش‌های صلح شده است. او افزود؛ دولت افغانستان تلاش دارد برای کشاندن گروه طالبان به پای میز مذاکره، ابتدا با پاکستان وارد گفتگو شود و از جانب دیگر گروه طالبان نیز می‌خواهد مستقیما با ایالات متحده امریکا گفتگو کند.

داکتر محمدقاسم‌ وفایی‌زاده هم‌چنین وضع شرایط سنگین از سوی طرف‌های مذاکره‌کننده را یکی از عوامل شکست تلاش‌های صلح خواند. به گفته او، دولت افغانستان و گروه طالبان به عنوان دو طرف قضیه، هرکدام‌ برای مصالحه و آشتی‌جویی خطوط سرخی ترسیم کرده‌‌اند و هرکدام بر مواضع خود تاکید دارند.

از سوی دیگر جنرال ظاهر عظیمی، سخنگوی پیشین وزارت دفاع و از آگاهان نظامی، می‌گوید تا زمانی که توازن قوا میان طرف‌های درگیر به هم نخورد و یک طرف آن از پیروزی از راه جنگ ناامید نشود، صلح در کشور تامین نخواهد شد.

آقای عظیمی گفت؛ هر گاه دولت افغانستان می‌خواهد صلح در کشور تامین شود، باید از لحاظ نظامی به قدرت و قوت لازم برسد تا طالبان از پیروزی از راه جنگ ناامید شوند.

شورای عالی صلح نیز استراتیژی و صلاحیت روشن برای پیش‌برد مذاکرات صلح ندارد. صلاحیت شورای عالی صلح با صلاحیت‌های وزارت امور خارجه و اداره امنیت ملی مخلوط شده است.

هم‌چنین بخش اعظمی از مصاحبه‌شوندگان نیز شورای عالی صلح را به عنوان یک شورای «سمبولیک» بدون استقلالیت و آغشته به فساد توصیف کرده‌اند.

نابودی طالبان کلید صلح در افغانستان است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد