ناتو-خواستار-نقش-تهاجمی-نیروهای-افغان-شد

قوماندان نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان می گوید که در سال آینده میلادی، شیوه جنگ در افغانستان شاهد تغییرات مهم خواهد بود و نیرو های افغان باید در سال ۲۰۱۸ نقش تهاجمی داشته باشند.

به گزارش افغان نیوز: جنرال نیکلسن، قوماندان نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان روز پنجشنبه در حاشیه نشست وزرای دفاع کشور های عضو ناتو گفت: "به حیث قوماندان (نیروهای امریکایی و ناتو) به نظرم کارکردگی افغان ها نسبتاً خوب بود... هر چند در برخی موارد شاهد جنگ های بسیار شدید بودیم، اما دشمن نتوانست به هیچ یک از اهداف خود برسد."

جنرال نیکلسن اشاره کرد که گروه طالبان نتوانست کدام شهر بزرگ در افغانستان را تصرف کند.

اظهارات این جنرال امریکایی در حالی بیان شد که کشور های عضو ناتو روی افزایش نیرو های خارجی، به ویژه نیرو های غیر امریکایی در افغانستان بحث کردند.

در همین حال برخی از اعضای ناتو تعهد شان مبنی بر اعزام سربازان بیشتر به افغانستان را برآورده نکرده است.

ناتو در هفته جاری اعلام کرد که شمار سربازان خارجی در افغانستان از ۱۳ هزار به ۱۶ هزار افزایش می یابد و تعداد زیاد سربازان جدید از ایالات متحده به افغانستان خواهند آمد.

اما جنرال کورتس اسکپاروتی، قوماندان نیرو های ناتو در اروپا اذعان کرد که کشور های آن پیمان نتوانستند به درخواست جنرال نیکلسن مبنی بر افزایش سربازان خارجی در افغانستان ۱۰۰ در صد پاسخ مثبت بدهند.

واشنگتن خواستار اعزام هزاران سرباز از کشور های عضو ناتو به منظور پیشبرد برنامه آموزش نیرو های افغان است تا به نیرو های امریکایی مستقر در افغانستان، فرصت سهم گیری در عملیات های نظامی در کنار نیرو های افغان فراهم گردد.

جنرال جان نیکلسن گفته است که با آمدن نیرو های تازه نفس خارجی در افغانستان، وضعیت میدان نبرد در آن کشور "به طور قابل ملاحظه" تغییر خواهد کرد.

این در حالیست که دونالد ترمپ، رئیس جمهور ایالات متحده به نیرو های کشورش در افغانستان اجازه انجام حملات بیشتر علیه گروه های طالبان و داعش را داده است.

از جانب دیگر، جنرال نیکلسن بدون آنکه به رقم مجموعی تلفات نیرو های افغان از آغاز سال ۲۰۱۷ تا کنون اشاره کند گفت که با افزایش حملات تهاجمی نیرو های افغان، رقم تلفات آنان نیز در ماه سپمتبر امسال کاهش یافت.

او گفت که نیرو های افغان در سه سال اخیر نشان دادند که با وجود متقبل شدن تلفات، توانایی پیشرفت در عملیات های نظامی را دارند.

دفتر سر مفتش ویژه ایالات متحده برای بازسازی افغانستان (سیگار) ماه گذشته میلادی گفت که واشنگتن تصمیم گرفته تا رقم تلفات نیرو های افغان در سال روان میلادی نشر نشود.

اما دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان در واکنش به گزارش گفت که بر اساس یک توافق، نیرو های امریکایی و نیرو های افغان از اعلام تلفات یکدیگر پرهیز می کنند و از این پس نیرو های هر کشور تلفات خود را اعلام خواهند کرد.

ناتو خواستار نقش تهاجمی نیروهای افغان شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد