نام-ا-ا-از-لیست-ممنوعه-کشور-قرقیزستان-حذف-شد

وزارت امور خارجه افغانستان با نشر اعلامیه‌ای حذف نام امارت اسلامی را از لیست ممنوعه کشور قرقیزستان، اقدام ستایش برانگیز دانسته و استقبال کرده است.

به گزارش افغان نیوز؛ این وزارت امروز (پنج‌شنبه، ۱۵ سنبله) در اعلامیه‌ای افزوده است که این گام درک سیاسی امارت اسلامی را در سطح منطقه و جهان آشکار می‌سازد.

بر بنیاد اعلامیه، وزارت خارجه می‌گوید که این اقدام به تقویت روابط دوجانبه میان امارت اسلامی افغانستان و کشورهای دیگر کمک خواهد کرد و موانع موجود در این مسیر را برطرف می‌کند.

پیش از این هم قزاقستان اعلام کرده بود که به دلیل درک بلند مدت بودن حکومت سرپرست در افغانستان و روابط در بخش‌های مختلف نام "امارت اسلامی" را از فهرست گروه‌های هراس‌افگن حذف کرده است.

قاسم جومارت توکایف، رییس‌جمهور قزاقستان گفته است که کشورش برای توسعه روابط تجاری و اقتصادی، امارت اسلامی را از فهرست گروه‌های ترور‌یستی حذف کرده است.

آقای توکایف، در دیدار با روسای پارلمان کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی همچنین گفته است که فکر می‌کند امارت اسلامی برای مدت طولانی دوام خواهند کرد.

او در این دیدار بر اشتراک فعال افغانستان در روابط بین منطقه‌ای نیز تأکید کرده است.

در همین رابطه، عبدالقهار بلخی، سخنگوی وزارت خارجه در خبرنامه‌ای از تصمیم قزاقستان مبنی بر حذف نام امارت اسلامی از فهرست ممنوعه این کشور استقبال کرده و گفته است که امارت اسلامی این اقدام را یک گام مثبت و از میان برداشتن مانعی در برابر ارتقای سطح روابط دوجانبه می‌داند.

در هشتم ماه جدی سال گذشته‌ی خورشیدی علیم‌خان یسین گیلدییف، سفیر قزاقستان در کابل در دیدار با امیرخان متقی، سرپرست وزارت خارجه‌ی حکومت سرپرست گفته بود که دادگاه عالی قزاقستان رسما امارت اسلامی را از فهرست‌ گروه‌های «ممنوعه» در آن کشور خارج کرده است.

در آن زمان آیبک اسمادیاروف، سخنگوی وزارت خارجه‌ی قزاقستان نیز این خبر را تأیید کرده و گفته بود که این کشور امارت اسلامی را براساس رویه‌های سازمان ملل متحد از فهرست گروه‌های ترور‌یستی حذف کرده است.

دادگاه عالی قزاقستان در سال ۲۰۰۵ میلادی امارت اسلامی را در فهرست گروه‌های ترور‌یستی در این کشور قرار داده بود.

روسیه نیز در اخیرا به حذف امارت اسلامی از فهرست گروه‌های ترور‌یستی تمایل نشان داده است.

ضمیر کابلوف، نماینده‌ی ویژه روسیه برای افغانستان گفته است که پیشنهاد حذف نان امارت اسلامی از فهرست گروه‌های ترور‌یستی از سوی وزارت‌های خارجه و عدلیه‌ی این کشور به پوتین ارایه شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفته است، کشورش امارت اسلامی را از لیست سازمان‌های تروریستی بیرون می‌کند.

آقای لاوروف در گفت‌وگو با رسانه‌ها افزوده است، این اقدام به‌معنی درک واقعیت‌های عینی افغانستان است.
وزیر خارجه روسیه هم‌چنان گفته است، امارت اسلامی یک قدرت واقعی است و  روسیه با امارت اسلامی روابط نزدیک دارد.
وزارت‌های خارجه و عدلیه روسیه قبلاً  گفته بودند که حذف امارت اسلامی از لیست سازمان‌های تروریستی را بررسی می‌کنند.

 

 

 

نام ا.ا از لیست ممنوعه کشور قرقیزستان حذف شد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد