نامزدان-متقلب-به-هیچ-وجه-کامیاب-نمی‌شوند

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات با بیان این که از آرای مردم حفاظت می شود، تاکید کرد؛ نامزدانی که کوشش کرده اند تقلب کنند به هیچ وجه کامیاب نمی‌شوند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالبدیع صیاد، رئیس کمیسیون انتخابات، امروز چهارشنبه(۲عقرب) طی نشست خبری در کابل گفت که هیچ کدام از کارمندان این کمیسیون در روند انتخابات دخالت نکرده اند و آن عده از کارمندان کمیسیون که آرای انتخاباتی را شمارش می‌کنند و آرای شمارش شده را درج سیستم می‌کنند، حق کم و زیاد کردن آرا را ندارند.

به گفته‌ی آقای صیاد، کمیسیون انتخابات با سیستم سازی منظم تلاش کرده است که مداخلات انسانی را دراین پروسه به حداقل برساند. او افزود که انتخابات ۲۸ و ۲۹ میزان مطابق به قانون انتخابات و برنامه کمیسیون برگزار شده است و احتمالا در جاهایی که تردید در شفافیت آن وجود داشته باشد، آرای آن به گونه‌ی جدی بررسی خواهد شد.

رئیس کمیسیون انتخابات با بیان اینکه از آرای حفاظت می شود، تاکید کرد: “کاندیدانی که تقلب نکردند و رای مردم را با خود دارند صد در صد به پارلمان راه می یابند، اما نامزدانی که کوشش کرده اند تقلب کنند به هیچ وجه کامیاب نمی‌شوند. مردم افغانستان در بدترین و حساس‌ترین شرایط امنیتی به پای صندوق‌های رای‌دهی رفتند، پس از رای‌شان حفاظت خواهد شد.”

آقای صیاد در نشست امروز تاکید ورزید که هرچند مشکلات در دو روز انتخابات وجود داشته است، اما انتخابات پارلمانی ۲۸ میزان به مراتب متفاوت و بهتر از انتخابات‌های گذشته بوده است، زیرا براساس برنامه‌هایی که از سوی کمیسیون انتخابات اتخاذ شده است تمام آرای تقلبی از آرای پاک جدا خواهد شد و به هیچ کس اجازه تقلب داده نخواهند شد.

وی در بخشی از صحبت‌های امروز خود گفت که در ۸۰ درصد از مراکز رای‌دهی، انتخابات با استفاده از سیستم بایومتریک صورت گرفته، تنها در ۲۰ درصد از مراکز، انتخابات بدون ماشین بایومتریک برگزار شده است. این درحالی است که دو روز قبل نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی طی یک نشست خبری با انتقاد از کمیسیون انتخابات گفته بودند که در بسیاری از سایت های رای‌دهی دستگاه‌های بایومتریک کار نکرده است و در بسیاری از مراکز دیگر نیز از دستگاه بایومتریک هیچ استفاده صورت نگرفته است.

این احزاب تاکید کرده اند در جاهای که از دستگاه‌های بایومتریک استفاده نشده است، آرای آن مناطق باید باطل شود و پذیرفتنی نیست.

صیاد در مورد نارسایی دستگاه بایومتریک در روز انتخابات گفت: “هرچند مشکلات وجود داشت، ممکن است که در بعضی از سایت‌های رای‌دهی سیستم بایومتریک کار نکرده باشد و ممکن است که در بعضی مراکز دیگر قصدا مشکلات ایجاد شده باشد. کمیسیون، انتخابات منول و بر اساس فهرست را تنظیم کرده بود که بایومتریک را اضافه کردند، در شرایط بسیار کم ما ترتیبات انتخابات را گرفتیم، این گونه مشکلات یک امر عادی است.”

آقای صیاد، کمبود فهرست رای‌دهی را نپذیرفت، اما گفت ممکن در بعضی از سایت‌های رای‌دهی فهرست های رای‌‌دهی ناقص بوده باشد و کارمندان به زودترین فرصت با هماهنگی ناظران یک فهرست بدیل آن را درست کرده اند و مشکلات حل شد.

او گفت که آرای ولایت‌های پروان و پنجشیر به دفتر مرکزی کمیسیون انتخابات انتقال یافته و قرار است از سایر ولایات در هماهنگی با نیروهای امنیتی به کابل آورده شود.

نامزدان متقلب به هیچ وجه کامیاب نمی‌شوند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد