ناپدید-شدن-برخی-از-دستگاه‌های-بایومتریک-در-مرکز-و-ولایات

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تایید می‌کند که شماری از دستگاه‌های بایومتریک در کابل و برخی از ولایت‌های دیگر ناپدید شده اند.

به گزارش افغان نیوز: ذبیح الله سادات، معاون سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات امروز یکشنبه( ۱۴، میزان ) در یک تماس تلفنی به خبرنگار افغان نیوز گفت که تنها در کابل ‹ شش یا هفت › دستگاه بایومتریک ناپدید شده و ممکن است این مورد ممکن در ولایت ها بیشتر صورت گرفته باشد، اما پس از ارزیابی نهایی، معلوم خواهند شد.

وی افزود: « در ابتدا آرای بایومتریک و غیر بایومتریک شده از هم جدا می شود و در مرحله دوم آرای بایومتریک را نیز تفکیک خواهیم کرد.» به گفته وی، بخشی از دستگاه های بایومتریک مفقود شده و همچنان کارت حافظه ۲۲ دستگاه بایومتریک دیگر نیز در این ولایت توسط « زورمندان » از درون این دستگاه ها بیرون آورده شده است.

آقای سادات گفت: تمام مواد های انتخاباتی صبح امروز یکشنبه از ۳۴ ولایت کشور به مرکز رسیده است.

وی در اخیر خاطر نشان ساخت که پس از تکمیل شدن ارزیابی مسئولان کمیسیون های ولایتی در مورد مفقود شدن و دستبرد زدن کارت حافظه، به اعضای کمیسیون مستقل انتخابات پاسخ خواهند داد.

در همین حال، یوسف رشید؛ رییس اجرایی بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان ( فیفا ) نیز می گوید که ناظران این نهاد در جریان بررسی مواد انتخاباتی کابل متوجه شده اند که بعضی از دستگاه های بایومتریک مربوط به این ولایت گم و حافظه شمار دیگر از این دستگاه ها پاک شده است.

رشید بیان کرد، این مشکل ممکن است در ولایت ها بیشتر بوده باشد و اعضای کمیسیون مستقل انتخابات در این زمینه پاسخگو اند. او همچنان خاطر نشان ساخت که در قانون انتخابات، بروز این گونه مشکلات در دستگاه های بایومتریک پیش بینی نشده و مشخص هم نیست که با آریای محلاتی که دستگاه های بایومتریک شان با این دو سرنوشت روبه رو شده است، چه خواهد شد. اما اگر این گونه موارد بیش از حد زیاد باشد، انتخابات باید دوباره برگزار شود.

این در حالی است که پیش از این برخی از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری و نهاد های ناظر انتخاباتی از احتمال ناپدید شدن و نرسیدن دستگاه های بایومتریک به کمیسیون انتخابات ابراز نگرانی کرده بودند.

اکنون به نظر می رسد که کمیسیون های انتخاباتی ضمن پاسخ منفی تکان دهنده ای که در پی عدم مشارکت مردم در انتخابات اخیر دریافت کردند، همچنان قادر به احیاری دوباره اعتماد آنها به روند انتخابات نیستند؛ زیرا تنها موردی که انتظار می رفت بتواند این اعتماد را احیا کند و انتخابات را در مسیر درست خود قرار دهد، استفاده از دستگاه های بایومتریک و اعتبار دادن به آرایی بود که ثبت سیستم بایومتریک شده بودند؛ اما در حال حاضر دیده می شود که دستگاه های بایومتریک در خدمت تقلب سیستماتیک قرار گرفته اند.

از سوی هم، گزارش های وجود دارد که در ولایت ها و ولسوالی های ناامن و دور دست کشور، کمیسیون انتخابات، دستگاه های بایومتریک و سایر مواد حساس انتخاباتی را درحالی ارسال کرده که اصولا انتخاباتی در آن مناطق برگزار نشده است، اما تیم های انتخاباتی متقلب با استفاده از این دستگاه ها، صندوق ها را از آرای بایومتریک شده پر کرده اند.

این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در ششم میزان برگزار شد و پیش از این کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرده بود که تنها آرای بایومتریک مدار اعتبار است و آرای بدون بایومتریک نزد این کمیسیون باطل است.

گفتنی است که براساس تقویم کمیسیون مستقل انتخابات، نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری به تاریخ ۲۷ میزان و نتایج نهایی آن به تاریخ ۱۶ عقرب اعلام می شود.

ناپدید شدن برخی از دستگاه‌های بایومتریک در مرکز و ولایات

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد