نبیل-از-مسائل-پشت-پرده-کمیسیون-انتخابات-مطلع-هستیم

رهبر دسته‌ی انتخاباتی «امنیت و عدالت» می گوید که ما تمام مسائل و افراد کمیسیون را زیر نظر داریم و خبر داریم که پشت پرده در امور انتخابات ریاست جمهوری چه چیزهای در جریان است.

به گزارش افغان نیوز: رحمت‌الله نبیل، رهبر دسته‌ی انتخاباتی «امنیت و عدالت» دیروز دو شنبه(27، عقرب) طی یک نشست خبری در کابل گفت که نشست اعضای کمیسیون انتخابات با دسته‌های انتخاباتی بدون فراهم‌ساختن «قناعت» این دسته‌ها پایان یافته است.

وی همچنان تأکید کرد که این کمیسیون بدون درنظرگیری قوانین، قانون و لوایح انتخاباتی در تلاش توجیه تقلب‌های انجام‌شده می‌باشد. بنابراین، روند بازشماری نیز هم‌اکنون به گونه‌ی غیرقانونی آغاز شده است.

اما کمیسیون انتخابات ناوقت روز شنبه اعلام کرد که این کمیسیون براساس لوایح و مقررات انتخابات روند تفتیش و بازشماری آرا از سر می‌گیرد. به دنبال آن، این روند روز یک‌شنبه در ۲۸ ولایت آغاز شد.

با این حال رهبر دسته‌ی انتخاباتی امنیت و عدالت می‌گوید که دو نشست اعضای این کمیسیون با دسته‌های انتخاباتی، هیچ نتیجه‌ای نداشته است.

آقای نبیل گفت که دسته‌های انتخاباتی از کمیسیون خواستار توضیح در مورد ۳۰۰ هزار رأی تکراری و آرای استفاده‌شده‌ی خارج از زمان در روز انتخابات شده بودند. این آرا شامل ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی قرنطین‌شده، ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی خارج از زمان رأی‌دهی، آرای تکراری، عکس از روی عکس و آرای حدود ۷۰۰ دستگاه و کارت حافظه‌ی مفقودشده می‌باشد.

به گفته‌ی رحمت‌الله نبیل در نامه‌ای که شرکت «درملوگ» به کمیسیون انتخابات فرستاده، این تعداد آرا از سوی آنان رد شده و گفته شده است که این ۳۰۰ هزار رأی در خلاف با لوایحی بوده است که میان این شرکت و کمیسیون انتخابات به امضا رسیده است.

نبیل با توضیح در مورد این آرا گفت که کمیسیون انتخابات هیچ جورنالی در مورد تبدیلی دیوایس‌ها در مورد ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی تکراری ندارد.  ۱۰۲ هزار و ۱۲ رأی نیز در خارج از زمان تعیین‌شده (از ۷ صبح الی ۵ عصر) ریخته شده است.

آقای نبیل تأکید کرد که این کمیسیون هم‌اکنون در تلاش واردکردن این تعداد آرا در مرکز ملی جمع‌آوری نتایج دیجیتالی است. با این حال رهبر دسته‌ی انتخاباتی امنیت و عدالت تأکید کرد که این دسته مانع این اقدام می‌شود: "ما بر تمامی خواسته‌های‌مان براساس قوانین و لوایح قبول‌شده از سوی جوانب ذیدخل در انتخابات، دفاع می‌کنیم."

در همین حال این دسته‌ی انتخاباتی افزود که تمامی مسئولین کمیسیون انتخابات از سوی دسته‌های انتخاباتی نظارت می‌شود. رحمت‌الله نبیل گفت: "ما همه‌ی کمیسیون، اشخاص و افراد کمیسوین را زیر نظر داریم و می‌شنویم و خبر داریم که پشت پرده چه چیزها در جریان است، چه چیزها می‌گذرد، چه حرفایی است. تهدیدات را هم خبر هستیم، مراودات بین این و آن از کابل تا دوبی را هم خبر هستیم."

پیش از این، شورای نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در تاریخ ۲۶ عقرب با نشر اعلامیه‌ای خواستار توقف بازشماری آرا شده و از اعضای رهبری کمیسیون انتخابات خواسته بود که به جای تفتیش آرا، در نخست اختلافات داخلی در درون این کمیسیون را حل کنند.

به دنبال آن عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت وحدت ملی در تاریخ ۲۷ عقرب تصمیمات اخیر کمیسیون مستقل انتخابات مبنی بر بازشماری آرا را غیرقانونی خوانده، گفته بود که تنها فیصله‌های قانونی مورد احترام مردم افغانستان قرار خواهد گرفت.

این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هشدار داده بود در صورتی که کمیسیون مستقل انتخابات در تصمیم خود مبنی بر آغاز مجدد روند بازشماری آرا تجدید نظر نکند، تیم «ثبات و همگرایی» از تمامی گزینه‌های قانونی و مشروع برای جلوگیری از تقلب استفاده می‌کند.

این درحالی است که تیم انتخاباتی محمد اشرف غنی، رییس‌جمهوری افغانستان و دیگر نامزد پیشتاز انتخابات از موافقان روند بازشماری آرا است.

نبیل: از مسائل پشت پرده کمیسیون انتخابات مطلع هستیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد