نبیل-نظام-سیاسی-کشور-پنج-ماه-بعد-تغییر-می‌کند

رحمت‌الله نبیل، رئیس پیشین امنیت ملی کشور می‌گوید که تا ماه می ۲۰۲۱ نظام سیاسی آینده افغانستان نه جمهوری خواهد بود و نه امارتی.

به گزارش افغان نیوز: آقای نبیل در یک پیام توییتری روز (سه‌شنبه، ۱۶ جدی) گفت که به باور من تا چند ماه آینده پیشوند‌های “جمهوری” و “امارت” با کلمه “دولت” تغییر خواهد کرد.

وی در عین حال به این باور است که پسوند “اسلامی” در نظام آینده سیاسی افغانستان همچنان حفظ خواهد شد.

به گفته این مقام پیشین امنیت ملی، بنابراین افغانستان در آینده نزدیک صاحب یک دولت اسلامی خواهد شد، نه جمهوری اسلامی یا امارت اسلامی.

این دیدگاه در حال بیان می‌شود که دور دوم مذاکرات بین‌الافغانی دیروز در شهر دوحه، پایتخت قطر برگزار شد.

دور نخست این مذاکرات سه ماه به طول انجامید تا دو طرف به طور نسبی روی کارشیوه و آجندای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی به توافق برسند.

موارد مهم اختلافی در دور نخست مذاکرات صلح در قطر دو مسئله اساسی بود که طالبان اصرار بر پذیرش این موارد از سوی هیئت مذاکره‌کننده دولت داشتند.

این گروه به رسمیت شناختن مذهب حنفی به عنوان تنها مذهب رسمی در کشور و نیز تعیین آجندای مذاکرات بر بنیاد توافق‌نامه صلح آمریکا و طالبان را به عنوان پیش‌شرط گفت‌وگوهای صلح مطرح کرده بودند.

خواسته‌های که از سوی هیئت مذاکره‌کننده دولت مورد پذیرش واقع نشد. آن‌ها تاکید کردند که دیگر دوران نظام‌های استبدادی انحصارگرا گذشته و باید تمام شهروندان افغانستان در نظام آینده سیاسی این کشور سهیم باشند.

نبیل: نظام سیاسی کشور پنج ماه بعد تغییر می‌کند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد