نشست-دو-روزه-اسراییل-و-اعراب-در-حضور-بلینکن

نشست دو روزه اسراییل و اعراب در حضور آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا در اسراییل آغاز شده است.

به گزارش افغان نیوز؛ رویترز گزارش داده است که وزیر خارجه امریکا به دنبال اطمینان دادن به متحدان ایالات متحده در مورد دیپلماسی واشنگتن با ایران بوده است.

در این نشست چهار کشور عضو اتحادیه عرب شامل بحرین، مصر، مراکش و امارات متحده عربی شرکت می‌کنند. ایران یکی از موضوعات مورد بحث این نشست بوده است.

این در حالی است که برخی از متحدان امریکا در منطقه تعهد و آماده‌گی دولت بایدن برای احیای توافق‌نامه هسته‌ای با ایران را با بیم دنبال می‌کنند و آن را زیر سوال می‌برند.

رویترز گزارش داده است که مذاکرات برای احیای برجام چند هفته پیش به توافق نزدیک شده بود تا این‌که روسیه در آخرین لحظه خواسته‌هایی را از امریکا مطرح و تاکید کرد که تحریم‌های اعمال شده علیه مسکو به دلیل حمله این کشور به اوکراین نباید بر تجارت مسکو با ایران تاثیر بگذارد.

با این حال، بلینکن گفته است که بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ «بهترین راه برای بازگرداندن برنامه هسته‌ای ایران به جعبه‌ای است که در آن بود.»

او اما تأکید چه برجام احیا شود یا نه، تعهد امریکا به این اصل که ایران نباید به سلاح هسته‌ای دست یابد، تزلزل ناپذیر است.

بلینکن گفته است: «ایالات متحده تا زمانی که ایران ما را تهدید کند یا متحدان و شرکای ما را تهدید کند، به ایستاده‌گی در برابر ایران ادامه خواهد داد.»

از جانب دیگر نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسراییل که هشدار داده بود، توافق هسته‌ای با ایران برای اسراییل الزام‌آور نخواهد بود، در نشست خبری مشترک با بلینکن گفت که امیدوار است واشنگتن «صدای نگرانی منطقه، اسراییل و دیگران را بشنود.»

نماینده‌گان امارات متحده عربی، بحرین و مراکش در اجلاسی که به میزبانی اسراییل برگزار شده بود، شرکت کرده‌اند که بخشی از توافق‌نامه موسوم با ابراهیم بود. مصر نیز قرار است که به این نشست دو روزه بپیوندد.

نشست دو روزه اسراییل و اعراب در حضور بلینکن

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد