نشست-قندهار-با-صدور-قطع‌نامه-ماده‌ای-پایان-یافت

نشست قندهار که با حضور مقام‌های بلندپایه حکومت سرپرست، علما  و سیاست‌گران همسو با آن برگزار شده بود با صدور قطعنامه ۱۷ ماده‌ای به پایان رسید.

به گزارش افغان نیوز؛ در این نشست که روز (پنج‌شنبه، ۲۷ اسد) برگزار شد، حدود سه هزار نفر از علمای دین و بزرگان قومی قندهار اشتراک کرده بودند.

در این نشست ملا هبت‌الله آخوندزاده، رهبر حکومت سرپرست نیز سخنرانی کرده است.

قطع‌نامه این نشست شباهت بسیار با قطع‌نامه نشست سه‌روزه‌ی چند وقت پیش کابل دارد.

در ماده نخست قطع‌نامه حمله هوایی امریکا علیه ایمن الظواهری، رهبر القاعده در کابل را محکوم کرده‌اند. آنان این حمله را نقض آشکار توافق دوحه، خلاف قوانین بین‌المللی و حریم هوایی افغانستان خوانده‌اند.

در قطع‌نامه آمده است که هر کشور همسایه‌ افغانستان که به هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی اجازه پرواز در فضای خود را داده باشد نیز در این «جنایت» شریک است.

در این نشست اشتراک‌کنندگان به همسایه‌های افغانستان هشدار داده‌اند که «معامله بر سر افغانستان و اجازه دادن به دشمنان» این کشور عواقب بدی در پی خواهد داشت.

در این قطعنامه به حقوق زنان نیز اشاره شده اما؛ این مورد را به فرمان ملا هبت‌الله استناد کرده اند.

فرمان ملا هبت‌الله این است که سهم زنان از ميراث براساس «تقسيم الهى» اهدا شود.

طبق این فرمان« مهریه حق شخصی زن است، باید کاملا تسلیم آن شود تا بتواند آن را تصرف کند. بدون رضایت و اذن کامل او، پدر، برادر یا هر شخص دیگری نمی‌توانند خودسرانه آن را تصرف کنند».

در فرمان رهبر حکومت سرپرست آمده که زن نیز مانند مرد انسان آزاده است.

این در حالی است که امارت اسلامی پس از تسلط بر افغانستان محدودیت‌های گسترده‌ای را علیه زنان وضع کرده‌اند. آنان به دختران اجازه رفتن به مکتب را نمی‌دهند و زنان کارمند در ادارات دولتی را خانه‌نشین کرده‌ اند.

ماده ششم قطع‌نامه‌ی نشست قندهار، اشتراک‌کنندگان گفته‌اند که از حکومت سرپرست نه تنها قویا حمایت می‌کنند، بلکه دفاع و حمایت همه‌جانبه از آن را یک وظیفه ملی و دینی کل ملت می‌دانند.

اشتراک‌کنندگان در این نشست با رهبر حکومت سرپرست تجدید بیعت کرده و گفته که از او حمایت می‌کنند.

اشتراک‌کنندگان نشست قندهار افزوده‌اند که حکومت امارت اسلامی مشروعیت داخلی دارد و امنیت را در سراسر افغانستان تأمین کرده است و این کشور تهدیدی برای هیچ کشوری نیست.

آنان گفته‌اند که تقویت حکومت اسلامی نه تنها به نفع افغانستان و منطقه، بلکه به نفع تمام جهان است. اشتراک‌کنندگان این نشست، از کشورهای منطقه و جهان، سازمان ملل و دیگر سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه کشورها و سازمان‌های اسلامی خواسته‌اند تا حکومت آنان را به رسمیت بشناسند.

با گذشت یک سال تاکنون هیچ کشوری حکومت سرپرست را به رسمیت نشناخته است.  احترام به حقوق بشر، مبارزه با تروریسم و تشکیل دولت فراگیر از شروط کشورها برای شناسایی امارت اسلامی به عنوان نظام مشروع افغانستان است؛ شروطی که به‌نظر می‌رسد حکومت سرپرست تاکنون انجام نداده‌است.

حکومت سرپرست در ماه سرطان نیز نشستی را در کابل برگزار کرده بودند. اشتراک‌کنندگان این نشست نیز با ملا هبت‌الله بیعت کرده و خواستار به رسمیت شناختن حکومت شده بودند.

مخالفان امارت اسلامی این نشست را نامشروع دانسته و اعلام کردند که گرهی از بحران افغانستان نخواهد گشود.

نشست قندهار با صدور قطع‌نامه 17 ماده‌ای پایان یافت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد