نظام-سیاسی-کشور-باید-فدرالی-شود

حزب کنگره ملی افغانستان با حمایت از اعتراض شهروندان ولایت فاریاب، تاکید می‌ورزد که برای تامین عدالت اجتماعی و ثبات در کشور، نظام سیاسی فدرال را باید برگزید.

به گزارش افغان نیوز: عبداللطیف پدارم، رهبر حزب کنگره ملی، امروز( یک‌شنبه، ۲ جوزا) در یک نشست خبری گفت که فدارالی شدن افغانستان به معنای تجزیه نه بلکه حفظ وحدت سرزمین است. در غیر آن، ممکن به سمت جنگ‌های داخلی برویم.

آقای پدارم گفت که اعتراض مردم فاریاب یک حرکت مدنی در نظام مردم سالار است که حکومت باید به خواست آنان توجه نماید. او هشدارد داد، با خروج نیروهای خارجی اگر نظام سیاسی فدرالی و نظام متمرکز کنونی اصلاح نشود، روند تجزیه طلبی تسریع می‌یابد.

وی افزود؛ فدرالیزه شدن افغانستان، امکان مدیریت بهتر و عدالت اجتماعی را تامین کرده و زمینه‌ فرصت‌های برابر برای تمامی اقوام ساکن در کشور را فراهم می‌کند.

رهبر حزب کنگره ملی از ناکارایی نظام متمرکز کنونی انتقاد کرده و می‌گوید که در بیست سال گذشته این نظام و رهبران آن فرصت‌های رشد اقتصادی و پیشرفت را از بین برده اند و اکنون زمان آن رسیده که نظام متمرکز شکسته و فدرالی شود.

پدرام تاکید کرد که تمامی عدالت‌خوان و رهبران سیاسی باید از حرکت عدالت‌خواهی شهروندان فاریاب و موضع حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان که پیش زمینه ایجاد نظام فدرالی است‌، حمایت کنند.

آقای پدارم از کسی نام نمی‌برد؛ اما تاکید می‌کند که شماری از افراد به همکاری حکومت قصد دارند حرکت عدالت‌خواهی مردم فاریاب را منحرف و افکار عمومی را مخدوش سازند.

این درحالی است که عنایت‌الله بابر فرهمند، معاون شورای عالی مصالحه‌ی ملی، امروز یک‌شنبه (۲ جوزا) در برگه‌ی ‏فیسبوکش از آماده‌گی معترضان ولایت فاریاب برای برگزاری انتخابات به هدف گزینش والی خبر داده است.

اعتراض‌ها در فاریاب، پس از آن آغاز شد که رییس‌جمهور غنی، یک ماه پیش فردی به نام ‌‏محمدداوود لغمانی را به عنوان والی فاریاب تعیین نمود. آقای غنی، هم‌چنان نقیب‌الله فایق، والی ‌‏پیشین این ولایت را به عنوان ‌‏سناتور انتصابی در مجلس سنا معرفی کرد.

هواداران حزب جنبش ملی ‏اسلامی افغانستان، روز شنبه (۱ جوزا) با ‏پوشیدن کفن به جاده‌ها ریخته و برای محمدداوود لغمانی، والی جدید این ‏ولایت، ضرب‌الاجل ‏خروج را تعیین کردند.

آنان از والی جدید فاریاب خواستند که تا سه روز دیگر، این ولایت را ترک ‏کند؛ در غیر آن «در این ‏ولایت دولت فدرالی اعلام خواهد شد.‌‏»‏

نظام سیاسی کشور باید فدرالی شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد