نفوذ-رهبران-گروه-طالبان-در-میان-مردم-جوزجان

شماری از مسوولان ولایت جوزجان با ابراز نگرانی می گویند که قاری حکمت، قاری حفیظ و قاری حبیب الله از جمله رهبران کلیدی گروه طالبان اند که توانسته اند در میان مردم این ولایت نفوذ کنند.

به گزارش افغان نیوز: محمد رضا غفوری، سخنگوی پیشین والی جوزجان امروز چهار شنبه( 14 حمل) در گفتگو با خبرنگار افغان نیوز تاکید داشت که جز مراکز ولسوالی های این ولایت تمامی ساحات در انحصار گروه طالبان قرار دارد.

آقای غفوری تصریح نمود؛ شمار طالبان در ولایت جوزجان به هزاران تن می رسد. قریه ها و ساحاتی که در اختیار طالبان می باشد، تمام باشندگان آن به نحو طالب و یا از پیروان این گروه می باشند.

سخنگوی سابق والی جوزجان می افزاید که طالبان با تطبیق قوانین شان در بازار، مکاتب، مراکز خدماتی و حقوقی توانسته اند بر تمام امورات این ولایت تسلط کامل پیدا کنند.

وی اظهار داشت؛ جنگجویان این گروه با این که مخالفتی در امور آموزشی ندارند اما حذف، جایگزینی و اضافه کردن علوم دینی درمکاتب و همچنان مکتب نرفتن دختران بالاتر از صنف 5 یا 6 نشان دهنده کنترل آنان بر ادارات دولتی می باشد.

محمد رضا غفوری اضافه می کند که مردم از سر ناچاری و اجبار با طالبان همکاری دارند و به تمامی خواسته های این گروه جواب مثبت داده می دهند.

در همین حال عبدالقادر مالیه عضو دیگر شورای ولایتی جوزجان در این مورد گفت؛ ولسوالی های خمآب، قرقین، مردیان، آقچه و منگحک این ولایت به صورت کامل و یاهم 70 تا 80 درصد تحت کنترل طالبان قرار دارد.

آقای مالیه اظهار داشت که ولسوالی های خمآب به صورت کامل سقوط کرده اما سایر ولسوالی ها به جز مراکز آن تمامی قریه ها در تصرف این گروه می باشند.

این عضو شورای ولایتی جوزجان تاکید دارد که طالبان فعالیت های چون آزار و اذیت مردم، باج گیری و سرباز گیری اجباری از میان جوانان را انجام می دهند.

وی علاوه نمود که طالبان مردم را به زور به همکاری و کمک وادار می کنند و اگر خلاف دستور این گروه کاری انجام دهند و یا از دستور آنان سرپیچی کنند، شکنجه و حتی به قتل می رسانند.

در همین حال غفوری خاطر نشان ساخت که وضعیت روز به روز وخیم تر و ساحه ناامنی ها گسترش می یابد و مسیر شاهراه های بزرگ که به ولایت بلخ ختم می شود، برای مردم خطرناک شده است.

غفوری اضافه می کند که مردم از ناامنی و ظلم طالبان در این ولایت به ستوح آمده اما دولت محلی مخصوصا والی هیچ گونه توجه به خواست آنان ندارند.

جوزجان از جمله ولایت های ناامن افغانستان محسوب می شود که ضمن حضور طالبان، سایر گروه های تروریستان مخصوصا"داعش" نیز در برخی مناطق آن فعالیت دارند و هرازگاهی حملات تروریستی انجام می دهند. 

"گزارش از حبیبه جبیبی"

نفوذ رهبران گروه طالبان در میان مردم جوزجان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد