نقش-مثبت-میانجی‌گری-در-گفتگو-های-صلح-افغانستان

میدیوتیک افغانستان نقش میانجی‌گری را در گفتگو های صلح افغانستان یک امری ضروری دانسته و می گوید که گسترش افراط گرایی در کشور و منطقه، زندگی مردم را تحت تاثیر مستقیم قرار داده و بیکاری، فقر و مهاجرت های میلیونی را افزایش داده است.

به گزارش افغان نیوز: فرحناز مصطفوی، مسوول هماهنگ کننده برنامه میدیوتیک افغانستان، امروز سه شنبه( 26، قوس ) طی یک کنفرانس خبری در کابل گفت که در جریان جنگ ها و منازعات داخلی چندین دهه، بیشترین آسیب را وحدت ملی- اجتماعی متقبل شده است. با ایجاد تنش های سیاسی، گروهی و سازمانی در میان اقوام مختلف افغانستان؛ سران سودجود و مافیای جنگ، از اقوام منحیث ابزار، وسیله اقتدار و بقای خویش استفاده سوء نموده اند که این مسئله منجر به منازعات اجتماعی، قومی، زبانی و عقیدتی شده است.

بانو مصطفوی بیان کرد؛ برای بازگشت صلح و ثبات و عدالت اجتماعی در کشور، بیش از هر امری، شناخت بحران چند دهه گذشته، مدیریت سالم بحران، ذهنیت سازی و آگاهی دهی جامعه از چگونگی حل بحران ها و منازعات، با اجرای برنامه های میانجی گرانه مدیریت یافته لازم است. به گفته او، حل و فصل ابتدایی ترین تشنجات تا چالش های قومی، زبانی و تعمیم و گسترش وحدت ملی، بدون آموزش و آگاهی های کاربردی اجتماعی توسط نخبه گان مدنی و رسانه ای به ویژه جوانان ناممکن خواهد بود.

در همین حال، اجمل شاهپور، معین وزارت اطلاعات و فرهنگ می گوید، رسیدن به صلح و نهادینه شدن آن در جامعه، مستلزم سهیم نمودن اقشار جامعه در روند صلح سازی است. به گفته او، برجسته ترین مسئله برای نهادینه شدن فرهنگ تفاهم و تساهل در میان اجتماع میان جیگری مدرن است.

آقای شاپور افزود: میدیوتیک افغانستان تلاش دارد تا برنامه های اجتماعی، فرهنگی را نظر به ضرورت زمان برای گفتمان ها پیرامون صلح و همگرایی ایجاد نماید. به گفته او، اصل زیستن یک صلح با ابعاد فراگیر و سراسری است.

در همین حال، احسان ضیا، رئیس انتستیتیوت صلح در امریکا می گوید، صلح سیاسی و صلح اجتماعی زمانی ممکن است که ما بتوانیم به گونه ای واقعی منازعات و موانع صلح را شناسایی و از طریق میانجیگری و نزدیک ساختن طرف های نزاع در سطح، تهداب صلح و مصالحه پایدار را برای گفتگو بگذاریم.

به گفته او، میانجیگری ابزار مهمی است که می تواند به طور گسترده ای در حل اختلافات، مورد استفاده قرار گیرد. به باور وی؛ میانجیگری، ایجاد اعتماد و یافتن زمینه های مشترک در سطوح محلی، ملی منطقه ای و بین المللی در حل مناقشات و منازعات مهم ترین اصل است که باید به کار گرفته شود.

از سوی هم، پترپروگل سفیر آلمان، میانجیگری نقش جوانان را مهم و ارزنده دانسته و گفت: تمام جنگ ها نمی شوند که میانجیگری شوند، به باور وی، در صورت که اعتماد میان دو طرف کم باشد، میانجیگری می تواند منافع دو طرف را درک کند تا پروسه صلح را کمک نماید. او تاکید کرد، میانجیگری در واقع حمایت گر پروسه صلح در افغانستان است.

سفیر آلمان، میانجیگری را یک راه حل دانسته و می گوید که در صورت که تمام منافع مدنظر گرفته شود، یک صلح درازمدت در افغانستان حاکم خواهد شد.

نقش مثبت میانجی‌گری در گفتگو های صلح افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد