نماینده-کوچی-ها-اگر-قانون-اساسی-تغییر-کند-خودم-را-انتحار-می-کنم

هیلی‌ارشاد نماینده کوچی ها در شورای ملی می‌گوید، اگر قانون اساسی به طور ناعادلانه تغییر کند وحقوق زنان مدنظر گرفته نشود و برای مجاهدین امتیاز دایمی داده شود، در لویه جرگه تغییر قانون اساسی خود را انتحارمی کند.

به گزارش آژانس افغان خبر، هیلی ارشاد، نماینده کوچی ها به مجلس نمایندگان در میزگرد تلویزیون طلوع در مورد تغییر قانون اساسی می گوید: گروه های مختلف می‌خواهند قانون اساسی را به صورت نامتوازن و با پایمال کردن حقوق زنان و امتیاز دهی به مجاهدین تغییر دهد.

بانو ارشاد تصریح کرد، عده ای خواهان تغییر نام افغانستان و گروهی هم در صدد امتیازدهی به مجاهدان و بعضی هم در پی نخست وزیر شدن هستند.

خانم هیلی ارشاد تاکید کرد، قانون اساسی را هیچ کسی نه رئیس جمهور و نه رئیس اجراییه  می تواند تغییر دهد اگر مشکل در پست ریاست اجراییه است رئیس جمهور حکم ایجاد این پست را بدهد و به این بحث نقطه پایان بگذارد.

او همچنان گفت: مردم خواهان تغییر قانون اساسی نیستند و اگر کسی بخواهد این قانون را تغییر دهد، با وجودی که در زندگی ام مبارزه نکرده ام خود را در لویه جرگه تغییر قانون اساسی انتحار می‌کنم.

این سخنان هیلی ارشاد واکنش تند و گسترده زیادی را درشبکه های اجتماعی به دنبال داشته و مورد انتقاد قرار گرفته است.

عده ای این گفته ها را خلاف اصول یک نماینده مردم در مجلس می خوانند که همانند دشمنان افغانستان حرف از انتحار خود می زند که این خود نشان دهنده توجیه خشونت از سوی نماینده پارلمان ابراز می‌شود.

همچنان این گفته‌های بانو ارشاد بازتاب تندی دررسانه‌های معتبر خارجی از جمله واشنگتن پست را در پی داشته است.

تعدیل قانون اساسی و تغییر نظام سیاسی کشور از ریاستی به پارلمانی در چند سال اخیر مطرح می‌گردد و پس از جنجال بر سر نتایج انتخابات ریاست جمهوری گذشته ،حکومت وحدت ملی تشکیل شده و در توافقنامه‌ی این حکومت تشکیل لویه جرگه تعدیل قانون اساسی و تعیین پست نخست وزیر اجراییه از موادهای آن می‌باشند.

 

نماینده کوچی ها: اگر قانون اساسی تغییر کند خودم را انتحار می کنم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد