نمایندگان-مجلس-تلاش-دارند-متقلبان-انتخاباتی-را-آزاد-کنند

گروه کاری دادخواهی رسیدگی به جرایم انتخابات پارلمانی سال ۱۳۹۷ می گوید که شماری از اعضای مجلس نمایندگان تلاش دارند تا کمیشنران پیشین کمیسیون انتخاباتی را که از سوی نهادهای عدلی و قضایی محکوم به زندان شده اند، آزاد کنند.

به گزارش افغان نیوز: شماری از نامزدان انتخابات پارلمانی سال گذشته که مجمع ای را زیر نام«گروه کاری دادخواهی رسیدگی به جرایم انتخابات پارلمانی سال ۱۳۹۷» ایجاد کرده بودند، امروز دوشنبه(8، میزان) طی یک نشست خبری در کابل گفتند که برخی از اعضای مجلس نمایندگان که بر اساس فیصله های کمیشنران پیشین انتخاباتی به پارلمان راه یافته اند، در حال حاضر به بهانه های مختلف دادخواهی برای آزادی آنان به راه انداخته اند.

دادگاه ابتدایی روسا و اعضای پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی در یازدهم سنبله در مرکز عدلی و قضایی مبارزه با جرایم سنگین فساد اداری در کابل برگزار شد. دادستانی کل گفت که پس از تحقیقات چندین ماهه، مقام‌های پیشین کمیسیون‌های انتخاباتی به«سوء استفاده از صلاحیت‌های وظیفه‌ای» در دو حوزه انتخاباتی ولایت‌های کنر و بدخشان متهم شناخته شده‌اند.

فوزیه کوفی، عضو پیشین مجلس نمایندگان درنشست خبری این گروه گفت: «کمیشنران کمیسیون پیشین که اکنون محاکمه شده اند، نه تنها یک پروسه را صدمه رسانده اند بلکه باور مردم افغانستان  را نسبت به هر انتخابات صدمه زده اند». به باور خانم کوفی، خلاف ورزی های کمیشنران پیشین کمیسیون باعث شد که اعتبار انتخابات صدمه ببیند و مردم در انتخابات ریاست جمهوری که دو روز پیش برگزار شد، به شکل گسترده اشتراک نکنند.

خانم کوفی افزود که مردم افغانستان از محاکمه شدن کمیشنران پیشن کمیسیون انتخابات استقبال می کنند و این می تواند درسی عبرتی باشد  برای کسانی که قصد دارند در انتخابات پیشرو به فکر تقلب در داخل کمیسیون های انتخاباتی باشند. بنابراین کمشینران کمیسیون که محاکمه شده اند نباید بر اساس جنسیت شان از زندان رها شوند.

گروه دادخواهی رسیدگی به جرایم انتخابات پارلمانی، با نشر بیانیه ای گفت که رییسان و کمیشنران کمیسیون های انتخاباتی آرای واقعی مردم افغانستان را که به نمایندگان دلخواه شان ریخته بودند به معامله گرفته و زمینه ای تقلب گسترده را فراهم نموده اند.

این گروه در بیانیه ای خود  از نهادهای عدلی و قضایی خواست که برای تحقق عدالت و حاکمیت قانون، متهمان را در دو محکمه ای دیگر نیز به حکم قانون مجازات نماید تا به فرهنگ معافیت نقطه پایان داده شود.

این گروه در بیانیه ای خود تلاش شماری از اعضای مجلس نمایندگان، برای آزادی کمیشینران کمیسیون های انتخاباتی را یک اقدام غیر قانونی خوانده و آنرا ضربه به اعتبار نهادهای عدلی و قضای توصیف کرد. همچنان این گروه گفته است که  دفاع از مجرمان انتخاباتی مهر تایید بر افراد متقلب می گذارد و ما خواستار پیگری قانونی افرادی هستیم که از مجرمان حمایت می کنند.

این همه در حالی است که انتخابات پارلمانی با چالش ها و تقلب های گسترده  در ششم میزان سال گذشته برگزار شد. اعلام نتایج این انتخابات به دلیل تقلب های گسترده، ماه ها طول کشید و لقب یکی از جنجالی ترین انتخابات افغانستان را در ۱۸ سال گذشته به خود اختصاص داد.

نمایندگان مجلس تلاش دارند متقلبان انتخاباتی را آزاد کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد