نهاد-ریاست-جمهوری-عامل-خشونت-علیه-خبرنگاران-است

انجمن ژورنالیستان افغانستان اعلام کرد که در جریان یک سال، علاوه بر توهین رسانه ها، ۱۳ خبرنگار از سوی نهاد ریاست جمهوری مورد خشونت قرار گرفته اند.

به گزارش افغان نیوز: انجمن ژورنالیستان افغانستان در آستانه روز جهانی مطبوعات گزارش یک ساله خویش در مورد آزادی مطبوعات در افغانستان را منتشر کرد.

گذشته از سایر قضایا و قتل خبرنگاران، تنها 13 خبرنگار در جریان یک سال از سوی ریاست جمهوری مورد خشونت قرار گرفته است.

بر اساس این گزارش گارد های ریاست جمهوری و پولیس ملی در جریان سفر رئیس جمهور به ولایت بامیان به تاریخ 29 اگست زمان احمدی، مدیر مسئول هفته ‌نامه نگاه جوان و بیشتراز۳۰ فعال مدنی برای چند ساعت بازداشت گردیدند.

همچنان در جریان همین سفر، یازده تن از خبرنگاران از سوی گارد ریاست جمهوری در ولایت بامیان لت و کوب شده و وسایل رسانه‌ی آنها شکستانده شد.

 همچنان به تاریخ 28 اگست در ولایت بامیان 12 خبرنگار که به خاطر پوشش گردهمایی مسالمت آمیز طرفداران جنبش روشنایی آمده بودند، برای مدتی توقیف شدند و وسایل ثبت، فلمبرداری، عکاسی وحتی تلفونهای آنها توسط پولیس محل وگارد ریاست جمهوری تخریب وشکستانده شدند.

پوشش وظرفیت انترنیت، شبکه های 3جی، 2جی، فیس بوک ودیگرشبکه های مجازی محدود وحتی الی برگشت رئیس جمهورمتوقف گردید.

مسعود انصار خبرنگار گروپ کلید در ماه اگست سال 2016 ازطرف گارد ومحافظین رئیس جمهورتوهین وتهدید گردیده است.

اقای انصار به کمک موبایل دست داشته اش میخواست فلم تهیه نماید که بخاطرعبورقطارموترهای رئیس جمهورمسدود گردیده ومانع رفت وآمد مردم شده است. محافظین رئیس جمهورموبایل کمره وی را ضبط نموده وی را تهدید به توقیف نمود.

محمد بصیربهاور، خبرنگار تلویزیون "کابل یواس ای" بعد از نشرمطلب انتقادی به ادرس بانو اول کشور "رولاغنی" ازطرف پولیس خاص جنایی توقیف وزندانی گردید.

آقای بهاور درین مطلب از بانو اول مملکت انتقاد کرده بود که مبلغ 150 ملیون دالر را به آدرسهای بانکی پسرخود در خارج از افغانستان انتقال داده است.

موصوف درجریان بازداشت بافشارهای گوناگون تحت بازپرس وتحقیق شدید قرارگرفت. درجریان تحقیق از وی بحیث مجرم نشان انگشت گرفته شده وتهدیدهای گوناگون روبرو شده است.

قضیه بازداشت وی ازدسترس رسانه ها و نهادهای مدافع دور نگهداری شده وحتی مسئولین درجه یک وزارت داخله و امنیت ملی ازین بازداشت وتحقیقاتی سری اطلاع نداشتند.

اقای بهاور وخانم وی که نیز سابقه مطبوعاتی دارند، بعد از رهایی بگونه عجله افغانستان را ترک نموده فعلا در هند به امید پناهنده گی درغرب بسرمیبرند.

گذشته از لت و کوب و تهدید گارد های ریاست جمهوری، در این گزارش از توهین و سخنرانی کاکای رئیس جمهور برعلیه رسانه ها، مسخره ساختن رسانه ازطرف رئیس جمهور در مزارشریف، عدم پاسخگویی رئیس جمهوربه سوال خبرنگاران در کابل و  رسانه ها کچالوفروش مخاطب کردن خبنرگاران توسط سخنگوی رئیس جمهور نیز ذکر شده است.

همچنان در این گزارش یک مورد خشونت علیه خبرنگار رادیو آزادی از سوی دفتر مطبوعاتی ریاست اجرائیه نیز ذکر شده است.

نهاد ریاست جمهوری عامل خشونت علیه خبرنگاران است

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد