نهاد-های-عدلی-به-قضایای-خشونت-علیه-خبرنگاران-رسیدگی-نکردند

معاون رییس جمهور از عملکرد نهادهای عدلی و قضایی نسبت به کم توجهی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران ابراز نارضایتی کرد.

به گزارش افغان نیوز:  در دومین روز نشست ملی امنیت و مصونیت خبرنگاران که به مناسبت سوم ماه می، روز جهانی آزادی مطبوعات در کاخ شورای وزیران برگزار شده بود، محمد سرور دانش معاون رییس جمهور از عملکرد نهادهای عدلی و قضایی در پیگیری و تعقیب قضایای خشونت علیه خبرنگاران، ابراز نارضایتی کرد.

معاون رییس جمهور از آدرس کمیته مشترکِ امنیت و مصونیت خبرنگاران از نهاد های مربوطه خواست که این موضوع را به طور جدی تعقیب کنند.

معاون رییس جمهو ضمن آنکه روز جهانی آزادی مطبوعات را به اهالی رسانه تبریک گفت، از همه کسانی که در افغانستان برای آزادی بیان و آزادی مطبوعات، تلاش، مبارزه، فداکاری و همکاری کرده اند قدر دانی نمود.

وی ضمن اشاره به برخی از مفاهیم کلیدی در اعلامیه جهانی حقوق بشر مبنی بر آزادی بیان، عقیده، و حقوق مساوی انسان ها و تذکر برخی از مواد قانون اساسی کشور در پیوند به آزادي و کرامت انسان، مصون بودن آزای بیان از تعرض و دولت را به احترام و حمايت آزادي و کرامت انسان مکلف دانست.

وی آزادی بیان را یکی از مهم ترین و بزرگ ترین آرمان های بشری خوانده گفت امروز وجود آزادی در کشورها و نظام‌های سیاسی مختلف با معیار آزادی بیان سنجیده مي‌شود.

استاد دانش آزادی رسانه ها را سمبول آزادی بیان خوانده گفت که رسانه ها به مثابه مجرای تحقق آزادی بیان و آزادی عقیده، در جوامع مدرن و به خصوص برای کشورهایی مثل افغانستان که تاریخ آن مملو از ناملایمات در عرصه آزادی بیان است اهمیت فوق العاده دارد.

معاون رییس جمهور در مورد حدود و شرایط آزادی بیان نیز گفت که آزادی بیان در صورتی می تواند مؤثر واقع شود که این حدود رعایت شود.

او تاکید کرد که ما از اهالی رسانه انتظار داریم برای حفظ جایگاه شان و جلوگیری از بهانه های واهی مخالفان آزادی بیان، نه تنها خود این حدود را رعایت کنند؛ بلکه در جهت تبیین و درک درست این حدود تلاش ورزند.

معاون رییس جمهور افراطی گری و تحجر فکری، موانع ساختاری و فرهنگ سنتی و همچنین جنگ، خشونت و نا امنی را از موانع اصلی و خطرات اصلی آزادی بیان عنوان کرده گفت:"واقعیت این است که ساختار مناسبات و تعاملات اجتماعی و سیاسی در افغانستان به گونه ای است که هرکسی به خود حق می دهد که در این زمینه دخالت کند و آزادی بیان را مخدوش سازد".

استاد دانش در راستای مسؤلیت های دولت و اقدامات ضروری در حمایت از آزادی مطبوعات نیز تصریح کرد: "دولت افغانستان نه تنها مکلف به رعایت آزادی بیان بلکه مکلف به حفاظت از آزادی بیان و مکلف به تلاش برای فراهم کردن بسترِ مناسب و رفع موانع و مشکلات می باشد".

وی آزادی بیان را بزرگترین و مهم ترین دستاورد عنوان کرده گفت: اگر آزادی عقیده و آزادی بیان بزرگ ترین آرمان بشری هست، این آرمان در کشور ما همسنگ بسیاری از کشورهای دموکراتیک و توسعه یافته جهان تحقق یافته است.

معاون رییس جمهور همچنین گفت که نخستین اقدام حکومت تصویب و توشیح قانون دسترسی به اطلاعات و زمینه سازی برای دسترسی شهروندان به اطلاعات و اقدام دیگر آن تصویب مقررۀ طرز تأسیس و فعالیت مؤسسات رسانه ای خصوصی بود که از هر جهت تسهیلات لازم را هم برای تأسیس و هم برای فعالیت های رسانه ها در نظر گرفته است.

دانش رسیدگی به مشکلات رسانه ها، ایجاد کمیته هماهنگی و مشترک میان رسانه ها و حکومت در مرکز و ولایات بود به عنوان اقدام مؤثر دیگر حکومت برشمرد.

او در مورد تعهد دراز مدت حکومت به حمایت از آزادی بیان اعلام داشت که که آزادی بیان در همه حالات حتی در سرنوشت ساز ترین موضوع یعنی مسأله صلح با مخالفان دولت، خط قرمز حکومت بوده و به هیچ کس اجازه داده نخواهد شد که به آزادی های مردم و رسانه ها تعرض کند.

وی برای پاسداری از آزادی بیان و آزادی رسانه ها گفت: بیایید بدون ترس و هراس، آزادی بیان را با آزادی بیان پاس بداریم. بیایید همه کسانی که به آزادی بیان به عنوان یک ارزش و یک حق بشری پایبند هستیم، به مخالفان آزادی بیان هم فرصت دهیم که علیه آزادی بیان سخن بگویند تا مردم خود قضاوت کنند.

نهاد های عدلی به قضایای خشونت علیه خبرنگاران رسیدگی نکردند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد