نگرانی-از-افزایش-احزاب-سیاسی-در-افغانستان

وزارت عدلیه کشور گفته است که در گذشته بیش از ۱۱۰ حزب سیاسی درکشور فعالیت داشتند که از آغاز حکومت وحدت ملی تا اکنون ۶۵ حزب سیاسی و ۳ هزار نهاد اجتماعی جواز فعالیت‌های شان را تمدید نموده اند.

به گزارش افغان نیوز: عبدالبصیر انور، وزیر عدلیه کشور امروز شنبه (13 – عقرب) در نشست خبری، افزایش احزاب سیاسی و نهادهای اجتماعی را درکشور نگران کننده عنوان کرده و اظهار داشت: «برخی احزاب سیاسی فعالیت‌هایشان به اساس قوم، زبان و مذهب ایجاد نموده که هیچ گونه فعالیت‌های ملی و سالم برای دولت ندارند».

آقای انور افزود: «عواید بدست آمده از صدور جوازهای احزاب، جمعیت، نهادهای اجتماعی و راهنمایی‌ معاملات بیش از 41 میلیون و 212 هزار افغانی می‌باشد که به بودجه دولت افزوده شده است.

به گفته ی وی، زیاد شدن احزاب سیاسی در صورت عدم فعالیت شان برای منافع دولت، وحدت و همدیگر پذیر را درکشور زیر سؤال خواهند برد.

وی تاکید می‌ورزد که احزاب سیاسی کشور و نهادهای اجتماعی باید نقاط مشترک شان را پیدا کرده و از طریق مذاکره و گفتگو مدغم شوند.

در این حال، وزیر عدلیه کشور از دستگیری 1422 قاچاقبر در کشور توسط ادارات امنیتی و سپردن آنها به نهادهای عدلی و قضایی دولت خبر داده و گفته است که 517 تن از شبکه ی قاچاقبران شناسایی شده و 415 تن آنان محاکمه و 320 قضیه قاچاق انسان را به مراجع عدلی و قضایی سپرده ‌اند.

وی علاوه نمود که بر اساس آخرین گزارش‌ها، حدود 800 طفل متخلف از قانون به مراکز اصلاح و تربیت اطفال به سر می‌برند و حدود 12188 طفل متخلف از قانون از سال 1394 تا اکنون از نهادهای مختلف به مراکز تربیت و اصلاح اطفال پذیرفته شده‌اند که برای اینها خدمات صحی، آموزشی و حقوقی ارائه می‌گردد.

این درحالی است که شمار زیادی از مردم بیکاری، فقر و نا امنی را عامل عمدۀ فرار از کشور ازطریق قاچاق عنوان کرده‌ و می گویند که حکومت اگر جلو رفتن مردم را از کشورهای خارجی و همسایه می‌گیرند، باید زمینه کار و امینت را نیز برای شهروندان فراهم نماید تا مردم مجبور نشوند کشورش را ترک کنند.

 

نگرانی از افزایش احزاب سیاسی در افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد