نگرانی-از-انحصار-واردات-دوا-در-دست-پنج-شرکت

مافیای اقتصادی به حمایت حلقات حکومتی تلاش دارند که واردات دوا و تجهیزات طبی را در اختیار پنج شرکت مشخص قرار دهند تا زمینه قاچاق دوا بیشتر فراهم گردد.

به گزارش افغان نیوز: اتحادیه خدمات دوایی افعانستان، امروز( دوشنبه، ۲۳ حمل) در یک نشست خبری گفت که در حال حاضر ۴۰۰ شرکت، دوایی مورد نیاز بازار کشور را وارد کشور می‌کنند.

اسدالله کاکر، رییس این اتحادیه گفت که اگر واردات دوا به پنج شرکت منحصر شود، دوایی مورد نیاز بازار به درستی تامین نشده و این مسئله زمینه واردات دوایی بدون کیفت و قاچاقی‌ را فراهم می‌کند. 

آقای کاکر افزود؛ هنوز هویت پنج شرکت که قصد انحصار واردات دوایی افغانستان را دارد مشخص نیست؛ چون حلقه‌ها و مافیای اقتصادی  در حمایت آنها بوده و نمی‌خواهند تا نهایی شدن این طرح، شهرت شان آشکارا شود. 

عزیز الله شفیق، رییس دارلانشایی اتحادیه خدمات دوایی افغانستان در این نشست گفت که خلقه‌ خاصی در حکومت تلاش دارد تا واردات دوایی کشور را در انحصار چند شرکت مشخص قرار دهد. 

آقای شفیق تاکید کرد که پالیسی انحصار گرایی دولت در زمینه واردات دوا باید از بین برده شود؛ زیرا این روند به تجارت و کیفیت دواهای وارداتی مورد نیاز کشور آسیب می‌رساند.

این اتحادیه در اخیر با نشر قطع‌نامه‌ای گفت که طرح واردات دوا توسط پنج شرکت و دواخانه‌های زنجیره‌ای خلاف ماده یازدهم قانون سازمان تجارت جهانی است که باید حکومت جلو آن را بگیرد. 

در قطع‌نامه آماده است که دولت باید پروسه ثبت شرکت‌ها و اقلام توریدی را آسان بسازد؛ زیرا این امر از وارد شدن قاچاقی دوا در کشور جلوگیری می‌کند. 

اتحادیه خدمات دوایی افغانستان در قطع‌نامه خود هشدار می‌دهد، در صورتی که به خواسته قانونی این اتحادیه تا تاریخ ۲۵ همین ماه توجه نشود، آنان اعتراض‌های گسترده در سراسر کشور راه اندازی نموده و  عرضه خدمات دوایی و تجهیزات طبی را متوقف خواهند کرد.

نگرانی از انحصار واردات دوا در دست پنج شرکت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد