نگرانی-از-دخالت-امریکا-و-مذاکرات-پنهانی-صلح-در-قطر

سیاست‌مداران و رهبران احزاب در کشور با ابراز نگرانی از دخالت امریکا و اتحادیه اروپا در پروسه صلح افغانستان می‌گویند که نشست هیأت گفتگو کننده حکومت و طالبان در نتیجه تلاش‌های مجاهدین فراهم شده و این روند نباید پشت دروازه‌های بسته صورت گیرد.

به گزارش افغان نیوز: کریم خلیلی، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان روز( چهارشنبه، 26 سنبله) در مراسم «هفتمین رونمایی آثار شهید» برهان الدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح گفت که نشست دو طرف درگیر جنگ افغانستان روی میز مذاکره، فرصت بزرگی برای مردم بوده و این فرصت و شرایط از میراث مجاهدان کشور از جمله برهان الدین ربانی است.

آقای خلیلی افزود که صلح باید به گونه‌ای عادلانه، واقعی و بر مبنای عدالت اجتماعی در کشور تامین شود و افغانستان را از وضعیت کنونی که جنگ و خشونت‌ها به اوج خود رسیده است، نجات دهد.

او تاکید کرد؛ چهل سال است که خون افغان‌ها به زمین ریخته می‌شود؛ اما این وضعیت بحرانی با حمایت خارجی‌ها دوام پیدا کرد و هنوز هم جنگ‌ و بحران در افغانستان پایان نیافته است.

رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان بیان کرد که از صلح با عزت و پایدار حمایت می‌کند؛ اما به هیچ وجه نمی‌گذارد که تلاش‌های مجاهدین هدر برود؛ زیرا مردم افغانستان نسبت به ارزش‌های مجاهدین حساس اند و از آن به سادگی نمی‌گذرند.

به باور آقای خلیلی، تنها راه رسیدن به عدالت اجتماعی و افغانستان بدون تبعیض و تعصب، ادامه دادن راه مجاهدین بزرگ کشور است که برای آزادی و استقلال کشور جهاد کرده‌اند.

صدیق الله توحیدی، رییس اجرایی کمیته مصونیت خبرنگاران افغانستان نیز در این مراسم از جریان گفتگوهای صلح افغانستان در پشت دروازه‌های بسته ابراز نگرانی کرده و گفت که در کنار خلیلزاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان اتحادیه اروپا و یوناما نیز در  پروسه صلح دخالت دارند.

به باور آقای توحیدی، اگر طالبان در نشست بن حضور می‌داشتند، حضور امریکا در افغانستان دوام دار نمی‌شد و امروز مردم افغانستان با مسئله صلح و جنگ نیز دست و پنجه نرم نمی‌کردند.

آقای توحیدی افزود که برهان الدین ربانی زمانی که رییس شورای عالی صلح بود، همواره روی گفتگو و ارتباط با آن عده از رهبران طالبان تاکید داشت که در افغانستان زندگی می‌کردند و وابسته به کشورهای خارجی نبودند.

او تاکید کرد؛ طالبان در دوران مجاهدین به دنبال قدرت سیاسی بودند؛ اما امروز بحث شریعت را پیش کشیده و در برابر هیأت مذاکره کننده حکومت از تنفیذ شرعیت سخن می‌گویند.

توحیدی بیان کرد که گروه طالبان در کشتن برهان الدین ربانی، ایاز نیازی و سایر علمای روشنگر کشور هیچ دلیل شرعی نداشتند و تنها می‌خواهستند این عالمان واقعی را از سر راه بردارند.

این درحالی است که برهان الدین ربانی 9 سال پیش زمانی که ریاست شورای عالی صلح را به عهده داشت از سوی گروه طالبان در انفجاری در خانه‌اش کشته شد.

نگرانی از دخالت امریکا و مذاکرات پنهانی صلح در قطر

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد