نگرانی-از-عدم-همکاری-میان-اعضای-سازمان-سارک

وزیر پیشین معادن کشور می‌گوید که از ظرفیت و توانایی سازمان سارک در حوزه اقتصادی بنا بر مشکلاتی که در میان کشورهای عضو سارک وجود دارد، استفاده لازم صورت نگرفته است.

به گزارش افغان نیوز: وحیدالله شهرانی، وزیر پیشین معادن افغانستان روز( یک‌شنبه، 17 قوس) در 35 مین سالروز تاسیس سازمان همکاری‌های جنوب آسیا«سارک» گفت که سازمان سارک ظرفیت و توانایی فوق العاده در عمیق ساختن همکاریی‌های اقتصادی در منقطه و کشورهای عضو این سازمان دارد و باعث ثبات و امنیت در حوزه اقتصادی خواهد شد.

آقای شهرانی گفت که 1.7 میلیارد جمعیت در حوز سازمان سارک زندگی دارند و کشورهای عضو این سازمان با اینکه بیشترین نیروی انسانی و مواد خام را در اخیتار دارند، اما به دلیل مشکلات و دید استراتژیک نا موجه میان 8 کشور عضو این سازمان نتوانسته اند از توامندی اقتصادی حوزه سارک استفاده درست کنند.

به گفته شهرانی، مجموع تجارت کشورهای عضو سازمان سارک در سال گذشته میلادی با جهان 125 میلیارد دالر بوده و تجارت میان کشورهای عضوی این سازمان تنها 23 میلیارد دالر است که کم تر از 6 درصد مجموع تجارت را میان اعضا نشان می‌‍دهد و 94 درصد دیگر آن با کشورهای جهانی بیرون از حوزه سارک است که این نشان از عدم همکاری میان اعضایی سازمان سارک است.

وزیر پیشین معادن کشور گفت که در مقابل سازمان سارک اتحادیه اروپا است که میزان تجارت میان اعضای این اتحادیه بسیار وسیع بوده و رشدی خوبی نسبت به سازمان سارک که یک سازمان انسجامی میان کشورهای آسیاسی است، داشته است.

به باور آقای شهرانی، رقابت‌های ناسالم، مقررات و تعرفه‌های غیر ضروری که کشورهای عضو سازمان سارک در برابر کالا‌های همدیگر وضع می کنند، باعث شده است که از توامندی‌ها و ظرفیت این سازمان استفاده صورت نگیرد و حجم تجارت میان کشورهای این سازمان کم شود.

او تاکید کرد که دید استراتژیک منفی کشورهای حوزه سارک در برابر هم و مقرارت غیر ضروری که بر کالاهای همدیگر وضع کرده باعث شده است که این سازمان در رشد اقتصادی حوزه سارک ناکام باشد.

شهرانی افزود که اگر چنین دید از میان  اعضای این سازمان به ویژه کشورهای بزرگ آن برداشته شود، افغانستان می تواند بیشترین منفعت را در زمنیه تجارت و ثبات اقتصادی از این سازمان حاصل کند.

یونس مهمند، معاون نخست اتاق تجارت و سرمایه گذاری افغانستان گفت که تا اعضای سازمان سارک همکاری‌های همه جانبه را میان کشورهای حوزه سارک به وجود نیاورد، هیچ عضو این سازمان از جمله افغانستان منفعت نخواهد برد. مهمند تاکید کرد که باید 8 کشور عضو سازمان سارک در زمنیه ‎‌ای همکاری‌های اقتصادی سیاست‌های خویش را تغییر دهند.

ولی خان بشرمل، معاون تخنیکی ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری در این مراسم گفت که سازمان سارک نه تنها از لحاظ فرهنگی یک سازمان مهم همکارهای اقتصادی است بلکه با جمعیت که در حوزه این سازمان زندگی دارد، زمنیه یک رقابت تجارت جهانی  نیز فراهم می‌شود.

آقای بشر تاکید کرد که آجندایی نشست سران سارک در سال 2020 که در اسلام آباد برگزار می‌شود، باید اتصال منطقوی و ایجاد سهولت‌های تجارتی و ترانزیتی میان کشورهای عضو این سازمان و منطقه باشد. از سوی هم، سیاست های خصمانه تجارتی که برخی کشورهای منطقه در برابر هم دارد، باید به یک فرصت مناسب تبدیل شود.

خیرالدین مایل احمدی، معاون اتاق تجارت و صنایع سارک و معاون تجارت اتاق تجارت و سرمایه گذاری گفت که  سازمان همکاری هایی جنوب آسیا« سارک» امروز نقش اساسی و فعال همگرایی اقتصادی و سیاسی را میان اعضای این سازمان ایفا می کند و هدف آن همکاری های اقتصادی و حفظ توسعه اقتصادی در میان کشورهای منطقه و سطح بین المللی است.

این درحالی است که سازمان سارک یا« ارگان تخصصی اتحادیه کشورهای جنوب آسیا برای همکاری های منطقه‌ای» در سال 1985 با اشتراک کشورهای بنگلدیش، بوتان، هند، مالدیو، نیپال، پاکستان و سریلانکا ایجاد شده که افغانستان در سال 2008 میلادی به عضویت آن در آمد.

نگرانی از عدم همکاری میان اعضای سازمان سارک

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد