نگرانی-از-قمار-سیاسی-بر-سر-میراث‌های-فرهنگی

وزارت اطلاعات و فرهنگ کشور می‌گوید که گنجینه طلایی باختر، پشتوانه پولی برای افغانستان نبوده و سیاسیون نباید از میراث‌های فرهنگی و تاریخی به‌عنوان وسیله فشار استفاده کنند.

به گزارش افغان نیوز: طاهر زهیر، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، امروز پنج‌شنبه( 9، دلو ) در یک کنفرانس خبری گفت که شخصیت‌های سیاسی نباید از میراث‌های فرهنگی و تاریخی به‌عنوان وسیله فشار برای تامین منافع شخصی شان استفاده کنند.

آقای زهیر بیان کرد،« تمام آثار های تاریخی و فرهنگی به شمول گنجینه طلایی  باختر در پیش مسوولان موزیم نگهداری می‌شوند و هیچ نگرانی در مورد سوء استفاده از آن وجود ندارد».

وی گفت: گنجینه طلایی باختر از سال 2006 تاکنون  در 29 موزیم و در 13 کشور و 13 نمایشگاه به نمایش گذاشته شده که حدود 350 میلیون افغانی دست‌آورد داشته است. بنابراین، هیچ‌گاه به دلیل ارزش تمدنی و فرهنگی شان مورد  دستبرد قرار نخواهد گرفت.

او گفت؛ «در حال حاضر کشور روسیه و یک نهاد امریکایی پیش نهاد کرده تا گنجینه باختر به بیرون از افغانستان فرستاده شود تا به نمایشگاه های بین المللی نمایش داده شود.»

این درحالی است که روز گذشته، رییس و شماری از اعضای مجلس نمایندگان نسبت به سرنوشت گنجینه طلای باختر که پشتوانه پول ملی کشور به حساب می‌رود، ابراز نگرانی کردند.

میررحمان رحمانی، رئیس مجلس نمایندگان با اشاره به گزارش دفتر سر مفتش ویژه امریکا در مور بازسازی افغانستان در باره قاچاق پول از ترمینال های ویژه میدان هوایی کابل، گفت:« اگر چنین فساد گسترده ادامه پیدا کند، مطمین باشید که گنجینه طلایی باختر در امان نخواهد بود».

آقای رحمانی تاکید کرد که باید هرچه زودتر گنجینه طلایی باختر به یکی از معتبرترین کشور های جهان به صورت امانت فرستاده شود؛ زیرا بانک مرکزی کشور فاقد اعتبار است.

نگرانی از قمار سیاسی بر سر میراث‌های فرهنگی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد