نگرانی-از-مشروعیت-جهانی-طالبان-و-فروپاشی-روند-صلح

رهبر حزب موج تحول و عضو هیات مذاکره کننده دولت می‌گوید که آنچه در قطر جریان دارد، مذاکره برای صلح نیست؛ بلکه طالبان به دنبال کسب مشروعیت سیاسی در سطح جهانی هستند.

به گزارش افغان نیوز؛ فوزیه کوفی، رهبر حزب موج تحول و عضو هیات مذاکره کننده دولت، امروز( چهار‌شنبه، ۲۰ اسد) در نشست خبری گفت که مرکز ولایت‌های کشور به دلیل ضعف مدیریت و نبود مورال نظامی، بدست طالبان پی‌هم سقوط می‌کند، زیرا هنوز هم سلیقه‌های کوچک شخصی بر منافع کلی حاکم است. 

خانم کوفی از وضعیت بد زنان و افراد ملکی در مناطق تحت تسلط طالبان انتقاد کرده و گفت که طالبان از رفع تعزیرات شواری امنیت سازمان ملل سوء استفاده کرده و هیات سیاسی این گروه در قطر بجای پیش‌برد مذاکرات صلح به دنبال کسب مشروعیت جهانی است. 

به گفته وی؛ پس از افزایش خشونت و آواره شدن افراد ملکی، بحرانی انسانی در کشور به گونه عملی جریان دارد و سازمان ملل متحد و جامعه جهانی نباید در برابر این فاجعه انسانی سکوت نمایند. 

این عضو هیات گفتگو کننده افزود که رهبران سیاسی طالبان همواره در اعلامیه‌ها و بیانه‌های شان از حقوق زنان در چارچوب شریعت سخن می‌‌گویند؛ اما جنگجویان این گروه شرایط سختی را بر زنان و افراد ملکی وضع کرده‌اند. 

خانم کوفی از سکوت سازمان‌های بین المللی و جامعه جهانی نسبت به فاجعه انسانی در کشور انتقاد کرده و گفت که چنین وضعیت اسف‌بار بر بنیاد تصمیم جامعه جهانی بر مردم افغانستان تحمیل شده است. 

حزب موج تحول افغانستان در اخیر با صدور اعلامیه از طرف‌های درگیر جنگ خواستار پایان تلفات افراد ملکی به ویژه زنان و کودکان شد. در اعلامیه آمده است که روند گفتگو‌های صلح باید سرعت بخشیده شود و هر چه سریع‌تر روی برقراری آتش‌بس فوری جهت کمک‌های‌ بشردوستانه برای آواره شدگان جنگ توافق صورت گیرد. 

این درحالی است که طی چند روز گذشته و مخصوصا پس از سقوط ولایت‌های شمالی کشور، نزدیک به ۱۷ هزار خانواده از خانه‌های شان آواره شده‌اند.

نگرانی از مشروعیت جهانی طالبان و فروپاشی روند صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد