نگرانی-از-مصارف-گزاف-در-کمپاین-انتخابات-پارلمانی

شماری از اعضای شورای ولایتی خوست با ابراز نگرانی می گویند که کاندیدان مجلس نمایندگان با توزیع پول و مصارف گزاف در کمپاین شان، آرای مردم را می خرند.

به گزارش افغان نیوز: میرالله زره سواند عضو شورای ولایتی خوست، روز یکشنبه( ۱۵، میزان) به خبرنگار افغان نیوز گفت که بیشترین نگرانی مردم این ولایت از مصارف گزاف در کمپاین های انتخاباتی و عدم شفافیت در انتخابات می باشد.

این عضو شورای ولایتی تصریح نمود که کاندیدان شیوه کمپاین ها را طوری ساخته که بصورت عملی برای مردم مساجد و سرک می سازند.

آقای سواند افزود؛ مصرفی که از سوی کمیسیون مستقل انتخابات برای ولایت خوست تعیین شده حدود یک میلیون است اما کاندیدان تنها برای ساختن یک مسجد و اعمار یک سرک چند صد هزار کلدار پاکستانی را مصرف می کنند.

وی همچنان تاکید می کند که کاندیدان با این شیوه می خواهند آرای مردم را بخرند و برای مردم ثابت کنند که آنچه می گویند انجام می دهند.

در همین حال حفیظ الله هاشمی، سخنگو و کمیشنر کمیسیون مستقل انتخابات به خبرنگار افغان نیوز گفت که هزینه کمپاین ها در هر ولایت نظر به جغرافیا و جمعیت اش مشخص شده است.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات اضافه کرد که ولایت کابل با در نظر داشت نفوس زیادی که دارد بیشترین هزینه به مبلغ دو میلیون ۳۰۰ تا دو میلیون۶۰۰ هزار افغانی اختصاص یافته است.

آقای هاشمی گفت؛ لوگر به عنوان کوچکترین ولایت افغانستان کمترین هزینه یعنی به مبلغ ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار افغانی برای کمپاین کاندیدان این ولایت تعیین شده است.

او همچنان علاوه می کند که تیم بررسی برای سنجش مصارف کمپاین های کاندیدان تنظیم شده و بعد از شناسایی نامزدانی که دست به مصارف بالاتر از حد تعیین شده زده اند با آنها برخورد قانونی صورت می گیرد.

آقای سواند، این کاندیدان را نام نمی برد اما اظهار می دارد که بعضی از کاندیدان در ولایت خوست دست به تقلبات انتخاباتی و چاپ شناسنامه های جعلی نیز زده اند.

محمد قدیم افغان عضو دیگر شورای ولایتی خوست با بیان این مطلب می گوید که امنیت در تمامی ولسوالی های این ولایت برقرار بوده و مردم با روند بایومتریک در انتخابات خوشبین هستند.

آقای افغان که یک تن از نامزدان پارلمانی نیز می باشد، از شفافیت انتخابات سخن می زند و می گوید که ناظرانش در روز رای گیری سر صندوق ها حاضر می شوند و جلو تقلب را خواهند گرفت.

این کاندیدای پارلمانی، کمیسیون شکایات انتخاباتی و ارگان های امنیتی را عامل شفافیت در این ولایت می داند و می گوید که کمیسیون شکایات هشدار های لازم را برای جلوگیری از تقلبات به کاندیدان داده است و نیروهای امنیتی با تامین امنیت می توانند در شفافیت نقش داشته باشند.

این درحالی است که نورشاه نورانی یکی دیگر از اعضای شورای ولایتی خوست از ۷۰درصد اطمینان مردم نسبت به انتخابات حرف می زند و می گوید که هرچند استفاده از سیستم بایومتریک مردم را به انتخابات دلگرم ساخته اما کاندیدان باید تلاش نمایند از طریق اراده مردم نه از طریق رشوه و تقلب به مجلس راه یابند.

این عضو شورای ولایتی نامی از تقلب کاران انتخاباتی به دلیل هراس از جانش نمی برد اما تاکید می کند که خوست هم مستثنا از سایر ولایات کشور نبوده و احتمال تقلبات انتخاباتی در این ولایت نیز وجود دارد.

نگرانی از مصارف گزاف در کمپاین انتخابات پارلمانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد