نگرانی-از-معامله-پنهانی-ارگ-زیر-نام-صلح

سیاسیون، استادان دانشگاه و نمایندگان پیشین مجلس می‌گویند که حلقه تصمیم‌گیری در ارگ ریاست جمهوری به چند نفر مشخص خلاصه شده و نظام کنونی نباید زیر نام صلح پشت در‌های بسته معامله شود.

به گزارش افغان نیوز: محمد ابراهیم عاصم، رییس شورای مردمی و سیاسی مرکز، امروز( دوشنبه، ۹ حمل) در مراسم حمایت از نظام کنونی و پروسه صلح که از سوی این شورا در تالار لویه‌جرگه دایر شده بود، گفت  که نظام کنونی پیامد خون نیروهای امنیتی و مقاومت مجاهدین کشور در ۲۰ سال گذشته است و نباید در پشت درهای بسته به نام پروسه صلح معامله شود. 

آقای عاصم افزود که مردم افغانستان صلح فرمایشی و دستوری نمی‌خواهند و امریکا و جامعه جهانی نباید به خاطر ۲ هزار نیروی خارجی سرنوشت  ۳۵ میلیون جمعیت افغانستان را به نام پروسه صلح و توافق با گروه طالبان معامله کنند. 

مولوی شمس‌الوطن، استاد دانشگاه در این مراسم گفت که مردم افغانستان اجازه نمی‌دهند که کشور‌های خارجی از آدرس پروسه صلح با سرنوشت‌شان پشت درهای بسته معامله کنند. افغان‌ها باید خود تصمیم گیرنده باشند. 

زهیر سعادت، نماینده پیشین مجلس نمایندگان نیز گفت که بی توجهی به خواست مردم افغانستان در شرایط صلح و جنگ کنونی پیامدی بدی خواهد داشت و چنین بی توجهی می‌تواند یک بحران دیگر را در افغانستان خلق کند. او تاکید کرد که تصمیم گیری در مورد پروسه صلح افغانستان پشت دروازه‌های بسته می‌تواند یک فاجعه دیگر در کشور خلق کند. 

این وکیل پیشین مجلس حکومت انتقالی یا موقت را راه حل جنگ کنونی افغانستان ندانسته و می‌گوید که در حکومت موقت چند نفر محدود تصمیم گیرنده است و مردم هیچ نقشی در آن ندارد. 

آقای سعادت طرح صلح امریکا و جامعه جهانی را به سود افغانستان نمی‌داند و تاکید می‌کند که پشت چنین طرح‌های صلح فرمایشی نهفته است که به خیر مردم افغانستان نیست. 

او بیان کرد که تنها چند نفر محدوی در ارگ تصمیم گیرنده اند و باید این دایره کوچک تصمیم گیری در پروسه‌های کلان ملی وسیع و همه شمول شود تا شهروندان کشور از نظام جمهوریت حمایت نمایند. 

این درحالی است که بیش از شش ماه از مذاکرات بین‌الافغانی در قطر می‌گذرد؛ اما هنوز نتیجه‌ای نداشته است. اکنون امریکا و جامعه جهانی می‌خواهند نشست دیگری همانند نشست بن در سال ۲۰۰۱ در آستانه‌ ترکیه دایر کند و در مورد صلح افغانستان تصمیم بگیرند.

نگرانی از معامله پنهانی ارگ زیر نام صلح

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد