نگرانی-امام-علی-از-افراط‌گرایی-در-قلمرو-افغانستان

رییس جمهور تاجیکستان در نهمین کنفرانس وزرای خارجه قلب آسیا، گفت که تروریستان و افراط‌گرایان وضع را در قلمرو افغانستان به منظور دست‌یابی به اهداف شان پیچیده کرده‌اند.

به گزارش افغان نیوز: امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان، امروز سه‌شنبه(۱۰، حمل) در این کنفرانس گفت که تجربه تلخ جنگ و خشونت در طول چهل سال اخیر در افغانستان نشان می‌دهد که این جنگ راه حل نظامی ندارد.

وی افزود که کلید راه حل مساله افغانستان، در دیپلماسی و توافق‌ سیاسی و اندیشیدن راه‌های معاصر به هدف تأمین رشد اقتصادی و اجتماعی نهفته است.

آقای رحمان از فعالیت‌های تروریستی، افراط‌گرایی و جرایم سازمان‌یافته فراملی و قاچاق مواد مخدر ابراز نگرانی کرد و گفت که گروه‌های تروریستی و افراط‌گرا وضع را در قلمرو افغانستان به منظور دست‌یابی به اهداف تروریستی خود پیچیده کرده‌اند.

امام علی رحمان تأکید کرد که منفعت همه مردم افغانستان در مذاکرات باید در نظر گرفته شود و تقدیر و سرنوشت آینده کشور به دست افغان‌ها رقم بخورد.

رحمان از جامعه جهانی و کشورهای دخیل در روند صلح افغانستان خواست که در شرایط کنونی از مردم افغانستان دستگیری کنند.

رییس جمهور تاجیکستان هم‌چنان گفت که کشورش تجربه غنی در بخش مصالحه دارد و آماده است تا با افغانستان در این بخش همکاری کند.

در همین حال، محمد اشرف غنی، رییس جمهور کشور در این کنفرانس، گفت که امیدواریم سرحدات ما به حیث نمونه همکاری متقابله به سرحدات باز و سرحدات همکاری مبدل شود.

رئیس جمهور غنی افزود:  افغانستان با ثبات به نفع تمام کشور های منطقه است و ما تلاش داریم تا خشونت و زورگویی را خاتمه دهیم.

این درحالی است که نهمین نشست وزیران خارجه «قلب آسیا – پروسه استانبول» امروز سه‌شنبه، دهم حمل در شهر دوشنبه، پایتخت تاجیکستان برگزار شده است.

نگرانی امام علی از افراط‌گرایی در قلمرو افغانستان

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد