نگرانی‌ها-از-تاخیر-در-آغاز-گفتگوهای-بین‌الافغانی

«جبهه مشترک صلح و وحدت ملی افغانستان» از به تاخیر افتادن گفتگوهای صلح ابراز نگرانی کرده و می‌گوید که کلید صلح مذاکرات بین‌الافغانی است و باید هرچه زودتر آغاز شود.

به گزارش افغان نیوز: اعضای این جبهه، امروز( دوشنبه، 27 اسد) در نشست خبری گفت که ایجاد موانع بر سر راه گفتگوهای بین‌الافغانی به معنی کشتار مردم افغانستان و ویرانی کشور است.

قاضی گل الرحمن، استاد دانشگاه و رییس موقت جبهه مشترک صلح و وحدت ملی افغانستان در این نشست افزود که صلح منافع ملی، عمومی و تحت مالکیت هر شهروند افغانستان است و این پروسه ملی نباید تحت مالکیت شخصی کسی باشد. او تاکید کرد که تلاش برای تامین منافع شخصی، افغانستان را به صلح پایدار و وحدت ملی نمی‌رساند.

به گفته قاضی گل الرحمن، جنگ در افغانستان یک تجربه ناکام و تلخ بوده و کلید صلح، مذاکرات بین‌الافغانی میان طرفهای درگیر جنگ است که باید هرچه زودتر آغاز شود. او افزود که پروسه صلح باید افغانی شود و نباید دیگر مدیریت آن را خارجی‌ها به عهده داشته باشد.

مفتی ضیا الرحمان نقی، عضو حزب اسلامی افغانستان گفت که صلح پایان جنگ چهل سال خشونت و جنگ تعریف ناشده در افغانستان است. بنابراین، در جریان مذاکرات بین‌الافغانی باید طرف سومی هم وجود داشته باشد تا در زمینه وصل تفاوت دیدگاه‌های دو طرف تلاش نماید و نگذارد که اختلاف نظرها پروسه صلح و مذاکرات را خدشه دار سازد.

عبدالبصیر فخری، عضو جبهه مشترک صلح افغانستان گفت که این جبهه از چند ماه بدین سو فعال گردیده و می‌خواهد که در آوردن صلح و ایجاد وحدت ملی در کشور ادای مسوولیت نماید.

آقای فخری افزود: « شک نیست که هر دو طرف در مذاکرات بین‌الافغانی پیش‌شرط های هم خواهند داشت و اگر روی آن بیشتر تاکید شود، پروسه صلح ناکام خواهد شد و باید بزرگان کشور روی نزدیک سازی و ایجاد تفاهم میان طرف‌های مذاکره، کار کنند».

خلیل الله دره‌صوفی، معاون حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان گفت که جامعه افغانستان متکثر و چند قومی است و تا زمانی‌که صلح اجتماعی در آن تامین نشود، جنگ پایان نخواهد نیافت. بنابراین؛ همدیگر پذیری می‌تواند کلید صلح اجتماعی در کشور باشد.

آقای دره‌صوفی گفت که گفتگوها و پروسه صلح زمانی به نتیجه می‌رسد که یک روند فراگیر و همه جابنه باشد نه تحیت مالیکت و مدیریت یک گروه و فرد خاص.

در اخیر، جبهه مشترک صلح و وحدت ملی افغانستان با نشر قطع نامه‌ای گفت که هردو جانب منازعه افغانستان، جهت آغاز و انجام موفقانه گفتگوهای بین‌الافغانی، به اعتماد سازی ضرورت دارند و نباید علیه همدیگر تبلغات خشونت آمیز انجام دهند.

این جبهه در قطع نامه خود از کشورهای همسایه، منطقه و قوت‌های بین‌المللی خواسته که در روند صلح افغانستان همکاری صادقانه داشته باشند.

این درحالی است که رییس جمهور غنی در آخرین روزکاری جرگه مشورتی صلح وعده سپرد که تا سه روز دیگر 400 زندانی گروه طالبان آزاد و گفتگوهای بین الافغانی آغاز می‌شود؛ اما از وعده رییس جمهور یک هفته می‌گذرد ولی تا کنون مذاکرات آغاز نشده است.

نگرانی‌ها از تاخیر در آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد