نی-آزادی-بیان-نباید-در-نشست‌های-ملی-نادیده-گرفته-شود

حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان«نی» در واکنش به خشونت فزیکی علیه بلقیس روشن در نخستین روز لویه‌جرگه مشورتی صلح، اعلام نموده که آزادی بیان به عنوان یک ارزش نباید در نشست‌های ملی به پشت‌پا زده شود.

به گزارش افغان نیوز: بلقیس روشن، نماینده مردم فراه در مجلس نماینده‌گان، در نخستین روز لویه‌جرگه مشورتی صلح هنگام سخنرانی رییس جمهور غنی، با شعاری زیر عنوان «باج‌دهی به طالبان وحشی خیانت ملی است»، اعتراض کرد.

اعتراض خانم روشن سبب شد لحظه‌ای نشست جرگه بر هم بخورد، پس از آن، از سوی یک خانم دیگر که گفته شده است از مسوولان امنیتی لویه‌جرگه مشورتی صلح می‌باشد، مورد خشونت واقع شد. تصاویر نشان می‌دهد که این خانم، بلقیس روشن را به زمین می‌زند.

حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان«نی» اعلام نموده که این رویداد خلاف‌ورزی از قوانین نافذ از جمله قانون اساسی افغانستان که مادهی ۳۴ قانون اساسی را از هر گونه تعرض مصئون دانسته است، می‌باشد.

نی از حکومت افغانستان و رییس‌جمهور اشرف غنی خواسته است که هدایت بررسی این قضیه را صادر کند.

این نهاد حامی رسانه‌های آزاد افغانستان هچنان گفته است: «نباید از کنار این مسأله به آسانی گذشت، زیرا اشتراک‌کنندگان جرگه‌ی مشورتی صلح به‌خاطر بیان دیدگاه‌های‌شان گردهم آمده‌اند، اگر چنین نتوانند، منطق تدویر این نشست، منتفی خواهد بود.»

در همین حال، کمیسیون برگزاری لویه‌جرگه مشورتی صلح به دلیل خشونت فزیکی با بلقیس روشن، نماینده مردم فراه در مجلس نماینده‌گان معذرت خواست و پارلمان کشور خواهان اعاده حیثیت شد.

میررحمانی رحمانی، رییس مجلس نماینده‌گان، با انتشار اعلامیه‌ای برخورد فزیکی یک کارمند امنیتی لویه‌جرگه مشورتی با بلقیس روشن را «خلاف تمام ارزش‌ها و معیارهای آزادی بیان، تخطی آشکار و صریح بر حفظ مصونیت پارلمانی» عضو مجلس نماینده‌گان خوانده و خواهان اعاده حیثیت او شده است.

این درحالی است که لویه‌جرگه مشورتی صلح، دیروز جمعه(17، اسد) در کابل برگزار شد و قرار شده است که امروز شنبه، هژدهم حوت نیز ادامه یابد. هدف برگزاری این جرگه تصمیم‌گیری درباره رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان است که موضوع رهایی آن‌ها از دلایل تاخیر در گفت‌وگوهای صلح خوانده می‌شود.

نی: آزادی بیان نباید در نشست‌های ملی نادیده گرفته شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد