نیروهای-امنیتی-و-امریکا-روی-کاهش-خشونت‌ها-کار-می‌کنند

سخنگوی ریاست جمهوری از موافقت حکومت افغانستان با کاهش چشم‌گیر خشونت‌ها در پروسه صلح خبر داده و می‌گوید: نیروهای امنیتی در حال حاضر روی جزئیات کاهش خشونت‌ها با نیروهای امریکایی به گونه مشترک کار می‌کنند.

به گزارش افغان نیوز: صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان امروز( سه‌شنبه، 29 دلو) در نشست خبری گفت که روز گذشته فرماندهان قول اردوی امنیتی روی اقدام و میکانیزم‌های عملی روزهای کاهش خشونت‌ها در ریاست جمهوری نشست داشتند.

آقای صدیقی افزود که خواست مردم  و حکومت افغانستان برای پایان جنگ و تامین صلح در کشور آتش بس بود؛ اما حکومت با کاهش چشم‌گیر خشونت موافقت کرد تا این فرصت تامین کننده صلح پایدار در افغانستان شود. او تاکید کرد که  حکومت افغانستان پیشرفت‌های اخیر را در پروسه صلح گام مثتب تلقی کرده و خطرات و نگرانی‌های موجود در این زمینه را به گونه جدی در نظر دارد و در این راستا محتاطانه عمل خواهد کرد.

سخنگون ریاست جمهوری گفت که رییس جمهور غنی پس از اشتراک به نشست امنیتی مونیخ به هدف توضیح پیشرفت‌ها در پروسه صلح و مشوره با اقشار مختلف جامعه روز گذشته با والیان، مسوولان حکومتی و فرماندهان ارشد امنیتی دیدار کرد. او افزود که رییس جمهوری غنی جهت آگاهی دهی از پیشرفت‌های صلح و مشوره در مورد این پروسه با جریان‌های سیاسی، جامعه مدنی، زنان و جوانان در روزهای پیش رو دیدار و گفتگو خواهد کرد.

آقای صدیقی در مورد گزینش هیأت مذاکره کننده حکومت با طالبان گفت که با تغییرات پیش آمده در فضای پروسه صلح درهیأت مذاکره کننده نیز تغییرات خواهد آمد و روی حدود صلاحیت‌ها، موثریت، مشارکت و اجماع مورد نیاز این هیأت مشوره خواهد شد.

آقای صدقی در باره‌ای انتقاد جریان‌های سیاسی که حکومت را متهم به ایجاد هیأت مذاکره کننده حکومتی می‌کند، گفت که سیاسیون در هیأت مذاکره کننده روی مشارکت تاکید دارند؛ اما برای حکومت مشارکت در نتیجه مهم است و هیأت مذاکره کننده‌ای که در گفتگوهای مستقیم بین‌الافغانی از جانب حکومت می‌رود« این هم است که آیا ما بالای نتیجه اجماع داریم یا خیر».

سخنگوی ریاست جمهور همچنان در مورد صلاحیت‌های هیأت مذاکره کننده افزود که تصمیم گری نهادی در مذاکرات صلح مربوط مردم افغانستان است؛ اما حدود صلاحیت‌ها برای هیأت مذاکره کنند تعیین خواهد شد و تمام فیصله‌های مربوط به صلح از طرف اجماع بزرگ مردمی که می تواند لویه جرگه باشد یا جرگه‌های کوچک دیگر، تصویب خواهد شد.

آقای صدیقی گفت: «صلح ما صلح ملی و اقعی خواهد بود و صلح سمتی  نخواهد بود و در سطح جامعه جهانی و متحدین افغانستان یک اجماع در برار مالکیت پروسه صلح افغانستان توسط حکومت وجود دارد».

صدیقی از دیدار رییس جمهور غنی در حاشیه نشست امنیتی مونیخ با ویزران دفاع، خارجه و رییس مجلس امریکا خبر داده و گفت که اشرف غنی در این دیدارها روی پروسه صلح، امنیت، مبارزه مشترک علیه تروریزم و قاچاق مواد مخدر و همکاری‌های اقتصادی بحث و گفتگو کرده است.

او تاکید کرد: «پیام اساسی متحدین افغانستان در این گفتگوها و دیدارهای رییس جمهور غنی این بوده که به هیچ صورت دست آوردهای 18 ساله افغانستان در پروسه صلح به خطر مواجه نخواهد شد و پشتبانی جامعه جهانی تا رسیدن افغانستان در مسیر خودکافی ادامه خواهد داشت».

این همه در حالی است که پیش از این حکومت افغانستان روی آتش‌بس پیش از آغاز گفتگوهای صلح با طالبان تاکید داشت و کاهش خشونت‌ها را نا روشن و تعریف ناشده عنوان می‌کرد.

نیروهای امنیتی و امریکا روی کاهش خشونت‌ها کار می‌کنند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد