هزاره‌ها-هدفمندانه-در-معرض-نسل‌کشی-قرار-دارند

سازمان‌های بین‌المللی، حمله بر مراکز آموزشی غرب کابل را جنایت علیه بشریت خواندند و فعالان افغان آن را مصداق کامل نسل‌کشی هزاره‌ها نامیدند.

به گزارش افغان نیوز؛ حملات مرگبار تروریستی، روز سه‌شنبه( ۳۰ حمل) بر مکتب «عبدالرحیم شهید» و کورس آموزشی «ممتاز» در غرب کابل، واکنش‌های داخلی و بین‌المللی را برانگیخت.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل در کابل، می‌گوید: «مدارس باید پناهگاه‌های امن و مکان‌هایی باشند تا کودکان بتوانند در آن بیاموزند و شکوفا شوند.» 

رامز الاکبروف، معاون نماینده خاص ملل متحد و هماهنگ‌کننده امور بشردوستانه این سازمان در افغانستان، در بیانیه‌ای، گفت: «خشونت در مدارس یا اطراف آن هرگز قابل قبول نیست. حمله‌ها علیه غیرنظامیان و زیرساخت‌های غیرنظامی، از جمله مدارس، بر اساس قوانین بین‌المللی بشردوستانه به‌شدت ممنوع است.»

فرهاد دریا، هنرمند معروف کشور در صفحه توییترش نوشته است که انفجارات مرگبار در غرب کابل، برای بار هزار و یکم به اثبات می‌رساند که در افغانستان نسل‌کُشی هزاره‌ها جریان دارد! 

به باور وی؛ هزاره یکی از قلب‌های تپنده‌ی افغانستان است. دشمن درست می‌داند که برای نابودی افغانستان باید قلب آن‌را نشانه بگیرد.

محمد محقق، رهبر حزب وحدت اسلامی افغانستان با انتشار پیامی در صفحه فیسبوک خود، این حادثه را نسل‌کشی هزاره‌ها نامید و از جامعه جهانی خواست تا برای پایان بخشیدن به این جنایت‌ها، بر طالبان فشار بیشتر وارد کنند.

در همین حال، عبدالله عبدالله و حامد کرزی، مقام‌های پیشین سیاسی افغانستان، نیز این حمله مرگبار را تقبیح کردند و آن را کار دشمنان صلح و پیشرفت افغانستان دانستند. 

در پی این حمله، سازمان حمایت از کودکان (Save the Children)، با انتشار اعلامیه‌ای، هدف قرار دادن کودکان و مراکز آموزشی را به‌شدت محکوم کرد و گفت: «هیچ مدرسه‌ای نباید عمدا هدف قرار گیرد و هیچ کودکی نباید از آسیب جسمی در مدرسه یا در راه رسیدن به آن بترسد.»

انعام‌الله سمنگانی، معاون سخنگوی طالبان با نشر توییتی وعده داده است که عاملان انفجارهای غرب کابل را پیدا و مجازات خواهد کرد.

وی افزوده که حمله بر کودکان بسیار دردآور و غم‌انگیز بود؛ طالبان به‌حیث مسوول امنیت هر شهروند، متعهد اند از تکرار هم‌چو حوادث جلوگیری‌ کنند.

این درحالی است که در پی حملات انتحاری روز گذشته بر مکتب «عبدالرحیم شهید» و کورس آموزشی «ممتاز» در غرب کابل دستکم ۶۰ نفر کشته و زخمی شده‌اند، اما طالبان آمار کشته‌ شده‌ها را شش نفر اعلام نمودند.

هزاره‌ها هدفمندانه در معرض نسل‌کشی قرار دارند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد