هشدار-صالح،-واکنش-نهادهای-حقوق-بشری-را-برانگیخت

نهادهای حقوق بشری در واکنش به میزان تلفات در رویداد خونین ولایت تخار می‌گویند که امرالله صالح در تلاش خاموش‌کردن صدای کسانی است که از کشته‌شدن غیرنظامیان در تخار گزارش کرده بودند.

به گزارش افغان نیوز: کمیسیون مستقل حقوق بشر یافته‌های ابتدایی خود درباره تلفات غیرنظامیان در حمله هوایی نیروهای ارتش در ولایت تخار را همه‌گانی کرده و افزوده است که در این رویداد، به‌شمول کودکان پسر و دختر، ۱۲ کودک کشته و ۱۸ تن دیگر به شمول ملای مسجد زخمی شده‌اند.

کمیسیون مستقل حقوق بشر گفته است که این تلفات در پی حمله هوایی نیروهای دولتی در منطقه هزاره قرلق قول‌برس تخار به غیرنظامیان وارد شده است.

طبق یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، کودکان در این مسجد نزد ملا درس می‌خواندند و حمله هوایی هنگامی صورت گرفته است که دسته‌ای از جنگ‌جویان گروه طالبان از نزدیک این مسجد عبور می‌کردند.

امرالله صالح، معاون نخست ریاست جمهوری، روز (پنج‌شنبه، ۱ عقرب) خبر کشته‌شدن غیر نظامیان در حمله هوایی نیروهای ارتش در ولسوالی بهارک تخار را شایعه خوانده و گفت با کسانی که «شایعه را سرخط ساخته اند برخورد قانونی خواهد شد».

سازمان دیدبان حقوق بشر با انشتار یک اعلامیه گفته است که دولت افغانستان باید به آزادی بیان احترام بگذارد.

دراعلامیه دیدبان حقوق‌بشر آمده‌است، «امرالله صالح در تلاش خاموش‌کردن صدای کسانی است که از کشته‌شدن غیرنظامیان در تخار گزارش کرده بودند.»

کمیسیون مستقل حقوق بشر نیز گفته است که دولت افغانستان مبتنی بر قوانین ملی و تعهد به حقوق و مقررات بین‌المللی موظف و متعهد به حفاظت از آزادی بیان، به‌مثابه یکی از حقوق بشری شهروندان و از مهم‌ترین دست‌آوردهای نظام سیاسی-حقوقی موجود، است و باید در عمل به این وظیفه و تعهد خود ادامه دهد و در برابر اعمال خود پاسخ‌گو باشد.

این در حالی است که منابع محلی در ولایت تخار می‌گویند: در پی حمله هوایی نیروهای دولتی در ولسوالی بهارک این ولایت، ۱۲ نفر به شمول دانش‌آموزان یک مدرسه دینی و یک ملای مسجد کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند.

در همین حال، جواد هجری؛ سخنگوی والی تخار نیز این حمله را اشتباهی خوانده و گفته‌است که یک هیأت به زودی تشکیل می‌شود تا ابعاد این حمله را بررسی کند.

هشدار صالح، واکنش نهادهای حقوق بشری را برانگیخت

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد