هشدار-قوم-زدران؛-با-حکومت-قطع-رابطه-می‌کنیم

شماری از علما و متنفذین قوم زدران که بیشتر در ولایت های پکتیا، پکتیکا و خوست زندگی می‌کنند، به حکومت مرکزی هشدار دادند که اگر به خواسته های شان توجه نکند، ضمن قطع رابطه، شاهراه های بزرگ را مسدود خواهند کرد.

به گزارش افغان نیوز: فرهاد اکبری، رئیس جوانان قوم زدران امروز دوشنبه( 30، سرطان ) طی یک کنفرانس خبری در کابل اظهارداشت که قوم زدران در جریان کمپاین انتخاباتی از تیم دولت ساز حمایت کرده و سران حکومت وحدت ملی باید به تعهداتی که به لوی پکتیا و به ویژه به قوم زدران داده بودند، پایند باشند.

آقای اکبری هشدار داد، در صورتی که خواسته های آنان پذیرفته نشود، ضمن قطع رابطه با دولت شاهراه های بزرگ را به روی ترافیک مسدود خواهند کرد.

وی افزود: سران حکومت وحدت ملی، وعده های را که در جریان مبارزات انتخاباتی به قوم زدران داده بودند، باید عملی کنند در غیر آن صورت مردم ولایت های پکتیا، پکتیکا و خوست به خاطری حق طلبی شان دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.

از سوی هم، حاجی مارک، رئیس سراسری شورای مردمی زدران گفت: « ما از حکومت خیرات نمی‌خواهیم بلکه حق خود را خواهان هستیم. زیرا تیم دولت ساز به مردم وعده ایجاد مکاتب، اعمار کلینک و ساخت و ساز سرک ها  را سپرده بودند؛ اما تا هنوز به وعده هایش جامه عمل نپوشانیده است.

آقای مارک اضافه کرد، قوم زدران در تمام حالات بیشترین قربانی را متحمل شده اما اکنون کادر های علمی این قوم در پست های کلیدی نادیده گرفته شده است. او از رئیس شورای عالی مصالحه ملی خواست تا قوم لوی پکتیا را در پروسه صلح نیز در نظر گیرد.

در همین حال، بخت محمد زدران بیان کرد، «مردم پکتیا بخصوص قوم زدران از نعمت تحصیل بازمانده و حکومت هیچ توجه جدی به این مردم ندارد. به گفته او، اگر حکومت به وعده هایش عملی نکند، جوانان در چندین ولایت به دادخواهی شان ادامه خواهند داد.»

او گفت:  قوم زدران در ولسوالی ها و بخصوص در پکتیا از زندگی شهروندی خوبی برخوردار نبوده و راه های مواصلاتی شان به ولایت های پکتیکا و خوست تخریب گردیده است.

وی در اخیر از حکومت و گروه طالبان خواست تا برای رسیدن به اهداف شان، به جای کشتن یکدیگر راه مذاکره را هرچه زدتر اختیار کنند تا گفتگو های بین الافغانی اغاز گردد و مردم به یک صلح سراسری و امنیت کامل دست یابد.

این درحالی است در توافق‌نامه‌ای میان ایالات متحده امریکا و طالبان ذکر شده که پس از رهایی پنج هزار زندانی این گروه از قید حکومت، گفتگو های بین الافغانی آغاز می‌گردد که تاکنون چهار هزارو 200 زندانی طالبان رها شده اند.

هشدار قوم زدران؛ با حکومت قطع رابطه می‌کنیم

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد