هشدار-ناتو-داعش-دوباره-در-افغانستان-جان-می‌گیرد

دبیر کل ناتو می‌گوید که خروج شتاب‌زده سربازان امریکایی از افغانستان بهای سنگینی در پی خواهد داشت و داعش دوباره در این کشور جان خواهد گرفت.

به گزارش افغان نیوز: کریستوفر میلر، سرپرست وزارت دفاع امریکا طی نشستی در مقر پنتاگون گفته است که شمار نیروهای امریکایی تا پانزدهم ماه جنوری در افغانستان و عراق به دو هزار و ۵۰۰ تن خواهد رسید.

سرپرست وزارت دفاع امریکا تاکید کرد که برنامه خروج به نحوی انجام خواهد شد که از شهروندان ملکی و نظامی امریکا در افغانستان و عراق محافظت شود.

ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو گفته است که در صورت خروج شتاب‌زده، افغانستان بار دیگر به پناه‌گاه امن تروریست‌های بین‌المللی بدل شده و داعش دوباره جان خواهد گرفت.

وی تأکید کرده که در صورت خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، ناتو به آموزش، تمویل، تجهیز و مشوره‌دهی نیروهای امنیتی افغانستان ادامه خواهد داد.

دبیر کل ناتو پیش از این گفته بود که دوازده هزار نیروی خارجی در افغانستان حضور دارد و نیمی از این نیروها غیر امریکایی‌اند. او بار دیگر تصریح کرده که همه با هم به افغانستان آمده‌ایم و با هم این کشور را ترک خواهیم کرد.

استولتنبرگ گفته که ناتو و شرکای این سازمان از روند صلح افغانستان حمایت می‌کنند و «به‌عنوان بخشی از این روند، خود را تنظیم کرده‌ایم.» او گفته که ما (ناتو) متعهد به تمویل و تجهیز نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۴ هستیم.

در همین حال، چندی پیش آنگرت کرامپ کارن بائر، وزیر دفاع آلمان نیز گفت که هرگونه تصمیم‌گیری در پیوند به خروج از افغانستان باید مبتنی بر شرایط باشد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ارگ ریاست جمهوری روز سه‌شنبه، بیست‌وهفتم عقرب در پیوند به خروج نیروهای خارجی از افغانستان گفت که حضور نیروهای خارجی در کنار نیروهای امنیتی افغان «نیاز» است.

در همین حال، ارگ ریاست جمهوری نیز اعلام کرده است که میلر با رییس جمهور غنی تلفنی گفت‌وگو کرده و دو طرف درباره روابط دو کشور و پروسه صلح صحبت کردند.

هشدار ناتو: داعش دوباره در افغانستان جان می‌گیرد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد