هیئت-مذاکره‌کننده-دولت-با-طالبان-به‌زودی-مشخص-می‌شود

رییس جمهور غنی در مراسم تحلیف نمایندگان پارلمان این کشور اعلام کرد که فهرست هیئت مذاکره کننده با گروه طالبان ظرف سه روز مشخص خواهد شد.

به گزارش افغان نیوز: محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در مراسم تحلیف نمایندگان پارلمان این کشور اعلام کرد که فهرست هیئت مذاکره کننده با گروه طالبان ظرف سه روز مشخص خواهد شد.

به گفته وی، در تعیین هیئت مذاکره کننده تاثیرگذاری، مشارکت، صلاحیت و معیار‌های ملموس در نظر گرفته خواهد شد.

غنی تاکید کرد که اعضای این هیئت باید مدافعین قانون اساسی، جمهوریت و حقوق اساسی مردم افغانستان باشند.

رئیس جمهور افغانستان افزود: نوع تصمیم گیری هیات مذاکره کننده را «شورای عالی مصالحه» تعیین خواهد کرد؛ مشورت‌ها برای تشکیل این شورا انجام شده و به زودی به نتیجه خواهد رسید.

غنی همچنین با اشاره به خواسته طالبان در خصوص مبادله زندانیان گفت:‌ آزادی زندانیان طالبان به عنوان بخشی از توافق صلح این گروه با آمریکا نیازمند یک مکانیسم شفاف است.

وی با تاکید بر اینکه افغانستان در یک روند حساس تاریخی قرار گرفته است٬ افزود: مردم افغانستان باید مطمئن باشند که زندانیان طالبان پس از آزادی دوباره روانه جبهه جنگ با دولت نشوند. مردم خواهان پایان جنگ چهل ساله‌اند و باید از این فرصت به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

آمریکا و گروه طالبان 29 فوریه امسال توافق صلحی را پس از دو سال مذاکره در قطر امضا کردند. براساس این توافق 5 هزار زندانی طالبان باید تا 10 مارس در ازای رهایی 1000 زندانی از سوی این گروه، آزاد شوند.

این درحالی است که رئیس‌جمهور افغانستان گفته است که کابل هرگز به آزادی این زندانیان به عنوان پیش‌شرط گفت‌وگوها متعهد نمی‌شود و معتقد است این مساله باید در حین گفت‌وگوها مورد رسیدگی قرار بگیرد و خود بخشی از مذاکرات است.

هیئت مذاکره‌کننده دولت با طالبان به‌زودی مشخص می‌شود

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد