هیچ-نهاد-دولتی-حق-تهدید-جریان-های-سیاسی-را-ندارد

رئیس اجرائیه افغانستان گفته است که فعالیت‌های سیاسی و دسترسی به هرنوع معلومات و اطلاعات، حق شهروندان بوده و هیچ مقام دولتی نمی‌تواند از حقوق مردم چشم پوشی نماید و همچنان از نهادهای دولتی نباید برای تهدید جریان‌های سیاسی استفاده گردد.

به گزارش افغان نیوز: عبدالله عبدالله، رئیس اجرائیه کشور امروز چهار شنبه (3 – عقرب) در کنفرانس گردهمایی حق همگانی دسترسی به اطلاعات – کابل، گفت، هیچ مقام دولتی نمی‌تواند با استفاده از امکانات دولت، تهدید برای جریان‌های سیاسی واقع گردد.

آقای عبدالله افزود، مالکیت اصلی اطلاعات را مردم، خصوصاً رسانه‌ها دارد و هیچ مقام حق ندارد موضوع محرم بودن اسناد را برای شهروندان عنوان نموده و از دسترسی به اطلاعات جلوگیری نماید.

به گفته رئیس اجرائیه کشور، اگر اطلاعات به دسترس مردم قرار نگیرد مردم به اطلاعات ناقض دسترسی پیدا کرده و قضاوت آنها مبنی بر چنین اطلاعات درست نمی‌باشد.

وی تاکید ورزیده است که نهادهای دولتی‌ی که تهدید برای جریان‌های سیاسی خصوصاً برای رسانه‌ها قرار گیرد، شناسایی و به پنجه قانون سپرده خواهد شد.

از سوی هم هوا علم نورستانی، رئیس کمیسیون نظارت برحق دسترسی به معلومات می‌گوید، کمیسیون مستقل نیست بلکه تحت اثر وزارت اطلاعات فرهنگ کشور قرار دارد و نمی‌تواند به کارها و مصرف بودجه‌شان مستقلانه فعالیت و پالیسی‌های شان را تطبیق نماید.

خانم نورستانی تاکید ورزیده است که کمیسیون‌های ولایتی در ولایت‌های کشور ایجاد گردد تا هر شهروند از این حق برخوردار گردد. او گفت، تا بحال حدود 100 هزار فورمه حق دسترسی شهروندان به معلومات از سوی کمیسیون به 55 نهادهای دولتی در شهر کابل سپرده شده است.

وی خاطرنشان ساخت، کمیسیون باید تا سال 2017 بودجه مستقل داشته باشد و حکومت وحدت ملی باید در این راستا، کمیسیون را حمایت و همکاری داشته باشد.

این درحالی است که شمار زیادی از نهادهای دولتی بنا به دلایلی که اطلاعات محرم است، از به دسترس قرار دادن معلومات به شهروندان خصوصاً رسانه‌ها انکار کرده و خلاف قانون حق دسترسی به اطلاعات عمل می‌کنند درحالی که در قانون اساسی کشور و قانون دسترسی به اطلاعات، اسناد و اطلاعات محرم وجود ندارد.

هیچ نهاد دولتی حق تهدید جریان های سیاسی را ندارد

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد