هیچ-کشوری-حق-تصمیم-گیری-در-مورد-ساختار-حکومتی-افغانستان-را-ندارد-مردم-خواستار-صلح-پایدار-هستند،-نه-معامله-عجولانه

مشاور شورای امنیت ملی کشور پس از مذاکرات نمایندگان آمریکا با طالبان، گفته است که هیچ کشوری حق تصمیم گیری در مورد ساختار حکومتی افغانستان را ندارد و روند گفتگو های صلح در امارات باید واضح و روشن گردد.

به گزارش افغان نیوز: نمایندگان کشور های آمریکا، پاکستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی و طالبان روز دوشنبه گذشته مذاکرات شان را در مورد صلح افغانستان در ابوظبی آغاز کردند.

این مذاکرات سه روز جریان داشت و سرانجام روز چهارشنبه زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده آمریکا در روند صلح افغانستان، از ابوظبی به کابل آمد تا با سران حکومت گتفگو نماید.

اما امروز پنج شنبه، حمد الله محب رئیس شورای امنیت ملی افغانستان با نشر اعلامیه یی گفته است که از توجه کشور ها در مورد صلح افغانستا تشکر میکند، ولی هیچ کشوری اجازه ندارد در مورد ساختار های حکومتی افغانستان تصمیم گیری نماید.

در این اعلامیه ذکر شده است که افغانستان به عنوان یک کشور مستقل، هیچ کشور یا فردی حق و صلاحیت بحث در مورد ساختارهای جدید حکومتی برای کشور مان را ندارد. به شمول تقسیمات سیاسی که قانون اساسی افغانستان را نقض می‌کند.

 در اعلامیه افزوده شده است:"صلاحیت تصمیم‌گیری درباره آینده افغانستان به خود افغان‌ها و رهبران منتخب بر می‌گردد. جایگزینی برای یک دولت منتخب وجود ندارد. بالای قربانی‌های مردم افغانستان معامله نخواهد شد".

آقای محب در این اعلامیه ذکر کرده تمام تلاش برای صلح در افغانستان بر اساس واقعیت‌‌های افغانستان نوین صورت می‌گیرد. از تلاش‌های شرکای‌مان به خصوص ایالات متحده امریکا، بخاطر آغاز گفتگوی‌‌های بین‌الافغانی، قدردانی می‌نمائیم.

بر اساس اعلامیه روابط افغانستان و ایالات متحده امریکا بر اساس توافقنامه دوجانبه امنیتی تامین گردیده است که از سوی لویه جرگه مشورتی تائید و توسط ولسی جرگه و مشرانو جرگه تصویب شده است.

در اعلامیه شورای امنیت ملی آمده است که مردم افغانستان خواستار صلح پایدار می‌باشند، نه خواستار یک معامله عجولانه که قربانی‌های ما را نادیده بگیرد. تلاش‌های صلح نیازمند تحمل استراتیژیک، استقامت و شجاعت است - نه تعبیه بدون جهت.

همچنان در این اعلامیه ذکر شده که گمانه زنی های جاری در افغانستان نیاز به وضاحت دارد.

هیچ کشوری حق تصمیم گیری در مورد ساختار حکومتی افغانستان را ندارد/ مردم خواستار صلح پایدار هستند، نه معامله عجولانه

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد