هیچ-گروهی-از-راه-زور-بر-افغانستان-حکمرانی-کرده-نمی‌تواند

رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان به مناسبت هفته شهید و شهادت قهرمان ملی، احمدشاه مسعود، می‌گوید که بدون برپایی نظام منتخب و مردم سالار، هیچ گروهی نمی‌تواند از راه زور و فشار بر افغانستان حکمرانی کند.

به گزارش افغان نیوز؛ صلاح‌الدین ربانی، رییس حزب جمعیت اسلامی افغانستان امروز( پنج‌شنبه، 18 سنبله) به مناسبت هفته شهید و بیست سالگی شهادت قهرمان ملی، احمدشاه مسعود، با نشر پیامی گفته است که بدون نظام مردم سالار و تحقق مشارکت مردم در تصمیم گیری، هیچ گروه نمی‌تواند از راه زور و فشار بر افغانستان حکمرانی نماید.

در بیانیه آمده است: «بدون توجه به برپایی یک نظام منتخب مردم سالار که محصول واقعی اراده و رأی مردم باشد، تحقق مشارکت مردم در تصمیم‌گیری های کلان ملی در یک چارچوب کثرتگرایانه و بدون دست یابی همه مردم افغانستان به حقوق اساسی و شهروندی شان، از جمله حقوق زنان، حق رأی و آزادی بیان، همانگونه که از طریق فریب و نیرنگ بر این کشور کسی مسلط شده نتوانست، هیچ گروهی نمی‌تواند از طریق زور و فشار نیز بر افغانستان حکمرانی کند».

در این بیانیه در مورد احمدشاه مسعود آمده است که سراسر زندگی قهرمان ملی کشور با مبارزه و ‌پیکار برای آزادی و استقلال کشور، پاسداری از ارزش‌های اسلامی، تأمین عدالت در جامعه و برپایی یک نظام مبتنی بر مردم سالاری گره خورده بود که در آن نظام، همه مردم افغانستان باید بدون تفکیک و تبعیض جنسیتی، قومی و مذهبی حضور داشته باشند.

به نقل از بیانیه، مبارزات احمدشاه مسعود، باعث شده است تا مردم افغانستان در راستای برپایی یک نظام مردم سالار، مبتنی بر عدالت اجتماعی و با مشارکت همه مردم افغانستان به اساس واقعیت‌های عینی جامعه و ساختار اجتماعی کشور دست یابند.

در بیانیه تاکید شده است: «متأسفانه در نتیجهٔ خیانت، جفا و معاملات ناروای داخلی و بین المللی که بیست سال قبل صورت گرفت، سنگ بنای نظام جدید از لحاظ ساختاری به گونه‌ای خلاف واقعیت‌ها و نیازهای اصلی جامعه گذاشته شد که زمینه برای گروگان گیری دولت و حکومت و منحرف سازی آن از سوی حلقات خیانت پیشه و جنایت‌کار به سوی انحصارگرایی، انواع فساد و تبعیض را تسهیل نمود».

در بیانیه‌ی آقای ربانی آمده است؛ اتفاقاتی که در روزهای پس از سقوط کابل، در میدان هوایی کابل و پنجشیر صورت گرفت، ثمره خیانت‌ها و جفاهایی بود که در این دو دهه به آرمان های شهدای ما از جمله رهبر جهاد و مقاومت و شهید صلح استاد برهان الدین ربانی و قهرمان ملی کشور شهید.

هیچ گروهی از راه زور بر افغانستان حکمرانی کرده نمی‌تواند

پیام ها

نظرتان را بیان کنید

پیام های ارسالی پس از تایید منتشر خواهند شد